Anmäla stöld av it-utrustning
Förvaltningarna och verksamheterna ansvarar själva för att se till att den it-utrustning, som beställts av digitaliseringsavdelningen, inte drabbas av stöld och skadegörelse. Om it-utrustning stjäls så är det förvaltningarna/verksamheterna som står för kostnaderna.
Så anmäler du stölder:
- Anmäl stölden till polisen. Du behöver ha polisens diarienummer när du sedan fyller i uppgifterna i Serviceportalen i steg 3.
- Anmäl därefter stölden till digitaliseringsavdelningens supportcenter. Supportcenter kan hjälpa till med uppgifter om den stulna utrustningen.
- Till sist anmäler du stölden i Serviceportalen.
Om skadekostnaden beräknas bli över en miljon kronor ska du även anmäla stölden till enheten trygghet och säkerhet.
Digitaliseringsavdelningen ansvarar för att stöldmärka utrustningen och att registrera var den finns.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.