Inköp på AMF
Många varor och tjänster som vi behöver i vår verksamhet är upphandlade och finns hos leverantörer som har avtal med Helsingborgs stad. När du behöver en vara eller tjänst ska du därför i första hand se om den finns hos en upphandlad leverantör.
De avtal som Helsingborgs stad tecknat finns i avtalskatalogen.
Om du har frågor kan du kontakta AMF:s inköpssamordnare Annette Palmkvist eller inköpsenheten.
Helsingborg har ett tydligt klimatmål: utsläppen från våra inköp ska halveras till 2030. För att vi ska lyckas är alla insatser viktiga, så tänk till en extra gång när du ska beställa en helt ny vara. Finns det en begagnad som kan funka lika bra? Kolla Återbruka.
Det är ditt ansvar att kontrollera om varan eller tjänsten är upphandlad
Om det saknas ett upphandlingsavtal gäller reglerna nedan.
När varan eller tjänsten inte finns upphandlad
Kontakta vår inköpssamordnare Annette Palmkvist för att göra en direktupphandling. Om du vill göra direktupphandlingar på egen hand behöver du gå en utbildning, och då guidar Annette dig rätt.
Inköp under 100 000 kr
Kontakta och jämför gärna minst tre leverantörers erbjudanden.
Om inköpet är återkommande och inköpssumman under en fyraårsperiod bedöms överstiga 100 000 ska reglerna nedan följas.
Inköp mellan 100 000 kr och 700 000 kr
Inköpet ska annonseras via upphandlingssystemet Kommers. Vid en direktupphandling ska du använda följande: mall. Om du har frågor kontakta Annette Palmkvist.
Om inköpet är återkommande och inköpssumman under en fyraårsperiod bedöms överstiga 700 000 ska reglerna nedan följas.
Inköp över 700 000 kr
Inköpssammordnaren ger inköpsenheten i uppdrag att göra en upphandling utifrån de krav som verksamheten har.
Här kan du läsa mer om inköp och upphandling.