Introduktion av nya medarbetare
När du som är chef ska introducera en ny medarbetare är det flera moment som ska bockas av. På den här sidan finns de olika delarna av introduktionen samlade.
Målet med en bra introduktion är att den nyanställda känner sig välkommen, lär känna stadens organisation och vår förvaltning, och snabbt kommer in i sitt nya uppdrag.
En allra första välkomnande introduktion kan du göra från tiden då anställningsavtalet är signerat till medarbetarens först dag på jobbet, så kallad preboarding, både för att förbereda den nyanställda och ge ett gott intryck av arbetsplatsen. Steg två är onboarding, som är ett genomtänkt introduktionsprogram för att den anställda ska få en bra start och hitta sin roll snabbt.
Här nedan är ett förlag till introduktion som du kan följa steg för steg:
1. Välkomstbrev
Redan innan den nya medarbetaren finns på plats kan du välkomna hen via ett mejl till den privata mejladressen. Kopiera innehållet och klistra in i ett nytt mejl. Fyll sedan i uppgifterna (namn + save the date) och skicka.
2. Helsingborgs stadsgemensamma medarbetarintroduktion
Här presenteras staden som en politiskt styrd organisation som arbetar för invånarna och som med visioner och innovationer tar sig an framtiden. Medarbetaren välkomnas till en tillåtande kultur där egna idéer uppmuntras.
3. AMF:s introduktion
Medarbetaren välkomnas och introduceras till arbetsmarknadsförvaltningens verksamhetsområden.
4. Beställ behörigheter för medarbetaren
Det är du som är chef som har ansvar för de behörigheter som medarbetaren tilldelas.
Här kan du få korta instruktioner om hur du gör när du ska beställa behörigheter i eSumIT.
Det kan ta tid innan den nya medarbetarens profil syns i eSumIT. Det är viktigt att du inte skapar ett persondokument manuellt; det kopplas inte till systemet och inga behörigheter utfärdas.
5. Sekretess och tystnadsplikt
Alla nya medarbetare ska skriva under en förbindelse om sekretess och tystnadsplikt. Här är blanketten som du kan ladda ner.
6. Checklista
Ladda ner checklistan som du och din medarbetare ska följa för att inte missa någon del av introduktionen. Anpassa checklistan efter både behovet på din enhet och medarbetarens uppdrag.
7. AMF ABC
Som bekant är det väldigt många förkortningar och uttryck som vi rör oss med på förvaltningen. Vårt ABC kan vara till hjälp för nya medarbetare.