Viva IFO
Viva individ och Familjeomsorg, Viva IFO, är ett verksamhetsstödjande system för arbete med myndighetsutövning.
Viva IFO stödjer verksamheten Ekonomiskt bistånd i myndighetsutövning, och finns även till för enheten Ekonomi och administration för stöd vid fakturaregistrering och ekonomiadministration med koppling av konteringsunderlag.
All data i systemet lagras i databaser i plattformen HCL Notes. Det är även genom den plattformen som användaren får tillgång till Viva IFO.
Inloggning
För att nå verksamhetssystemet krävs en id-fil i plattformen HCL Notes. Därefter tilldelas åtkomst till verksamhetssystemet Viva IFO. Bokmärket hittar du på datorns skrivbord och det ser ut så här.
Användare
Åtkomsten till verksamhetssystemet är behörighetsstyrt utifrån din anställning i förvaltningen och dina arbetsuppgifter. Vissa medarbetare jobbar exempelvis med myndighetsutövning medan andra hanterar boendesituation eller dödsboutredning.
Behörighet
I eSumIT beställer och avbeställer du som chef systembehörighet till dina medarbetare. Där beställer du även ändring av behörighetsroller.
Innan du som chef beställer en behörighet har du säkrat att samtliga avtal gällande sekretess och ansvar (t.ex. ”Avtal om sekretessförbindelse…”) är underskrivna av den aktuella användaren och arkiverade i verksamheten.
Användarstöd
Funktionshandledningar som stöttar dig i specifika systemfunktioner finns i verksamhetssystemet.
När du har en fråga söker du i första hand svar i utbildningsmaterial, handledningar och rutiner, hos kollegor eller superanvändare. Om du behöver mer hjälp så använder du den supportbegäran som finns i systemet under respektive systemfunktion.
Utbildning
Du som medarbetare kommer inom kort att kunna ta del av en grundläggande utbildning i Viva IFO på stadens utbildningsplattform HbgLearns. Genväg dit kommer att finnas här.