Om sammanträdet
Fullmäktige sammanträder en gång i månaden med undantag för juli. Mötena är öppna för allmänheten och hålls i fullmäktiges sessionssal i Rådhuset med start 17:00.
Fullmäktige sammanträder en gång i månaden med undantag för juli. Mötena är öppna för allmänheten och hålls i fullmäktiges sessionssal i Rådhuset med start 17:00.
Ordföranden ska tillkännage tid och plats för varje sammanträde med fullmäktige och uppgifter om de ärenden som ska behandlas. Fullmäktiges sammanträden ska tillkännages på kommunens digitala anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen.
Kallelse med ärendelista publiceras också i stadens webbdiarium. Ett urval av ärenden presenteras inför varje sammanträde på stadens webbplats.
Varje ledamot och ersättare ska kallas till sammanträde minst en vecka före sammanträdesdagen. Kallelsen ska innehålla uppgift om tid och plats för sammanträdet och om de ärenden som ska behandlas. Kallelsen skickas via det digitala mötesverktyget som finns för förtroendevalda (Assistenten). I undantagsfall får kallelse skickas på annat sätt.
Undantagsbestämmelser för brådskande ärenden finns i kommunallagen.
I början av varje sammanträde håller teknisk operatör alternativt sekreterare upprop och kallar in ersättare för frånvarande ledamöter med hjälp av ett digitalt verktyg för närvaro.
Upprop kan i undantagsfall också genomföras manuellt av sekreteraren. Ordföranden avslutar uppropet med klubbslag.
Upprop hålls också i början av varje ny sammanträdesdag, vid förlängt sammanträde eller när ordföranden anser att det behövs. Utskrifter från det digitala verktyget för upprop ligger till grund för närvarolistan i protokollet. Sekreteraren ska alltid kunna presentera en aktuell förteckning över vilka ledamöter och ersättare som tjänstgör.
Ordförande hälsar alla välkommen till mötet. Därefter väljer fullmäktige två ledamöter att tillsammans med ordföranden justera protokollet. Fullmäktige väljer också två ersättare för justerarna ifall någon av de ordinarie justerarna skulle få förhinder.
Ordföranden meddelar vid valet av justerare också tid för justeringen.
Att justera fullmäktiges protokoll ingår i uppdraget som ledamot i fullmäktige.
Interpellationer och frågor ska behandlas som sista ärende på dagordningen. Ledamöter och tjänstgörande ersättare har rätt att lämna in interpellationer och frågor.
En interpellation ska handla om ett ämne som hör till kommunfullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings område. Den får inte handla om ärenden som har med myndighetsutövning att göra. Den ska ha ett bestämt innehåll och ha med en motivering och bara ställas i ärenden av större intresse för kommunen. Alla ledamöter får delta i debatten.
En ledamot i kommunfullmäktige kan lämna in en skriftlig fråga till ordföranden i en nämnd eller ett bolag eller till en ledamot i kommunstyrelsen. När denna fråga behandlas får enbart den som ställt frågan och den som ska svara delta. Liksom interpellationsdebatten leder inte heller denna debatt till något beslut.
Både interpellationer och frågor ska lämnas in till fullmäktige i förväg. Det behövs ingen fysisk signatur på nämna handlingar, utan det räcker att det tydligt framgår vem som är avsändaren. Det är dock viktigt att handlingarna skickas från era Helsingborgskonton.
Kommunfullmäktige behandlar ärendena i den ordning som de står i ärendelistan. Kommunfullmäktige kan även besluta att ändra ordningen för ett eller flera ärenden. I debatten kan alla ledamöter delta.
Fullmäktige kan besluta att ett ärende ska bordläggas. Det betyder att fullmäktige skjuter upp att ta beslut i ärendet. Ärendet ska då tas upp i oförändrat skick vid nästa sammanträde. Ärendet kan även återremitteras. Frågan ska då utredas ytterligare innan fullmäktige fattar beslut.
För att kunna fatta beslut i ett ärende måste en majoritet av ledamöterna rösta ja till förslaget. Sedan ska beslutet genomföras. Det sker genom att det lämnas vidare till en nämnd eller ett bolag inom staden. Det är tjänstemännen på nämndens förvaltning som får i uppdrag att utföra beslutet.
En typ av ärenden är motioner. Du som ledamot kan genom att lämna in en motion ta initiativ till ett ärende som kommunfullmäktige måste besluta om. Motionen ska vara skriftlig och det ska framgå tydligt vem som är avsändaren, men det behöver inte vara en fysisk signatur. Däremot är det viktigt att motionerna skickas in från era Helsingborgskonton.
Kommunfullmäktige behandlar ärenden om avsägelser och val av till exempel nya ledamöter och ersättare. Det är valberedningen som lägger fram förslag i alla valärenden som fullmäktige ska behandla med undantag av valen av fullmäktiges presidium, valberedning eller fyllnadsval som inte är ordförandeval.
Om man vill avsäga sig sitt uppdrag ska detta göras av ledamoten själv. Se e-tjänst.
Via stadens e-tjänst kan du avsäga dina kommunala uppdrag
Vissa typer av handlingar anmäls i kommunfullmäktige för kännedom. Exempel på sådana handlingar är domar från förvaltningsrätten, beslut från länsstyrelsen, inkomna motioner, sammanfattningar av stadsrevisionens granskningar eller rapporter från stadens nämnder.
När kommunfullmäktige gått igenom ärendelistan avslutar ordföranden sammanträdet med ett klubbslag.
Vid sammanträden ska protokoll föras på ordförandens ansvar.
Protokollet ska visa vilka ledamöter och ersättare som tjänstgjort och vilka ärenden som handlagts.
Protokollet ska för varje ärende redovisa
Protokollet ska justeras senast fjorton dagar efter sammanträdet.
Protokollet ska justeras av ordföranden och två ledamöter.
När du blir utsedd till justerare behöver du föra egna anteckningar för att sedan kunna intyga att det upprättade protokollet är korrekt.
Här finns instruktioner för hur du justerar protokollet via signering i Assistenten. Tänk på att du behöver BankID för att kunna genomföra signeringen!
Om två eller flera ledamöter har fungerat som ordförande under ett sammanträde, justerar varje ordförande de paragrafer i protokollet som redovisar de delar av överläggningarna som ordföranden har lett.
Fullmäktige kan besluta att en paragraf i protokollet ska justeras omedelbart.
Justerat protokoll ska tillkännages på stadens digitala anslagstavla inom två arbetsdagar.
Stadskansliet ansvarar för att utdrag av protokollet skickas ut till de som berörs av besluten i protokollet.
Protokollet finns tillgängligt på stadskansliet, på stadens webbplats och på fullmäktiges och nämndernas digitala arbetsyta (Assistenten).