Så här går det till på sammanträdet
Här beskrivs det du som ledamot och ersättare behöver känna till inför och under ett kommunfullmäktigesammanträde.
Här beskrivs det du som ledamot och ersättare behöver känna till inför och under ett kommunfullmäktigesammanträde.
Ta beslut utan votering (rösträkning). Ledamöterna får ropa ja eller nej och ordföranden bedömer vilka röster som är flest.
Ge utomstående personer närvarorätt på ett sammanträde.
Skjuta upp ett möte till en senare tidpunkt eller ta en paus i mötet.
Enligt lag ska delegeringsbeslut anmälas till nämnd. Andra handlingar som kan komma att anmälas till nämnden eller till kommunfullmäktige är inkomna handlingar, rapporter, domslut och liknande.
När ett protokoll är justerat ska det anslås på kommunens digitala anslagstavla för att besluten som är fattade vid ett sammanträde ska vinna laga kraft. Besluten anses vinna laga kraft tre veckor efter anslag. Här hittar du kommunens digitala anslagstavla https://anslagstavla.helsingborg.se/.
Fullmäktige får handlägga ett ärende bara om mer än hälften av ledamöterna är närvarande. Fullmäktige får dock bestämma att interpellationer och frågor får besvaras även om färre ledamöter är närvarande. Om en ledamot är jävig i ett ärende, får fullmäktige handlägga ärendet, även om antalet deltagande på grund av jävet inte uppgår till det antal som föreskrivs i kommunallagen.
Godkänna eller säga ja till ett förslag. Den som yrkar bifall till ett förslag menar att han eller hon håller med om förslaget och att det ska beslutas enligt förslaget.
Skjuta upp ett beslut till ett senare sammanträde. Vid bordläggning får inget nytt läggas till i ärendet.
Förteckning över ärenden som ska behandlas vid ett sammanträde.
En ledamot som avser att avstå från att delta i ett beslut, ska anmäla detta till ordföranden innan beslut fattas. En ledamot som inte har gjort en sådan anmälan anses ha deltagit i beslutet, om fullmäktige fattat beslutet med acklamation.
Ersättare för ordinarie ledamot.
Inlämnande av fråga
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot.
En fråga ska ha en tydlig och kortfattad rubrik, ett bestämt innehåll och vara försedd med motivering. En fråga får ställas för att inhämta sakupplysningar och ska innehålla ett ämne som rör en kommunal angelägenhet och som inte rör myndighetsutövning mot enskild. En fråga får inte kräva utredning för att kunna besvaras.
En fråga får ställas till ordföranden, 1:e vice ordföranden, 2:e vice ordföranden i en nämnd, fullmäktigeberedning, kommunalt bolag och dotterbolag samt till ledamot i kommunstyrelsen. En fråga får bara ställas till en person.
Om en fråga avser förhållandena i ett sådant företag som avses i 3 kap. 17 och 18 § kommunallagen, för den ordförande till vilken frågan har ställts överlämna till en av fullmäktige vald ledamot i företagets styrelse att besvara frågan.
Frågan ska lämnas in till staben senast klockan 10:00 på tredje arbetsdagen före dagen för det sammanträde vid vilken ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en fråga under ett sammanträde om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En ersättare som kallats i förväg att tjänstgöra vid ett sammanträde får lämna in en fråga på samma sätt som ledamot.
Svar på fråga
Svaret på en fråga ska vara skriftligt och ska lämnas till staben senast klockan 10:00 på arbetsdagen före dagen för det sammanträde då frågan är tänkt att besvaras.
När frågan behandlas i kommunfullmäktige får endast frågeställaren och den som svarar delta i överläggningen. Frågeställaren får det skriftliga svaret i samband med att det lämnats in till stadskansliet. Det skriftliga svaret på frågan ska lämnas till fullmäktiges ledamöter och ersättare senast klockan 09:00 på dagen för sammanträdet då svaret ska behandlas.
En ersättare som har ställt en fråga får delta i överläggningen då svaret på frågan behandlas bara om ersättaren då tjänstgör som ledamot.
Ordföranden ska innan fullmäktige inleder överläggningen, fråga fullmäktige om frågan får ställas.
Den som vid ett sammanträde informerar om eller presenterar ett ärende ur ärendelistan.
Inlämnande av interpellation
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot.
En interpellation ska ha en tydlig och kortfattad rubrik, ett bestämt innehåll och vara försedd med motivering. Den bör ställas endast i angelägenheter av större intresse för kommunen och avse ämnen som hör till fullmäktiges, en nämnds eller fullmäktigeberednings handläggning. Den får inte avse ärenden som rör myndighetsutövning mot enskild.
En interpellation får ställas till ordföranden, 1:e vice ordföranden eller 2:e vice ordföranden i en nämnd, kommunalt bolag och dotterbolag samt till ledamot i kommunstyrelsen. En interpellation får endast ställas till en person, förutom i de fall då interpellationen ställs till en ordförande i en nämnd där det också finns en 1:e vice ordförande. I sådant fall får interpellationen ställas till dem båda.
Om en interpellation avser förhållandena i ett sådant företag som avses i 10 kap. 2-6 §§ KL, får den ordförande till vilken interpellationen har ställts överlämna till en av fullmäktige utsedd ledamot i företagets styrelse att be-svara interpellationen.
En ersättare som kallats i förväg att tjänstgöra vid ett sammanträde får lämna in en interpellation på samma sätt som en ledamot. Tjänstgörande ersättare får också lämna in interpellation under ett sammanträde.
En interpellation ska lämnas in till staben senast klockan 10:00 på åttonde arbetsdagen före dagen för det sammanträde vid vilket den är avsedd att ställas.
Svar på interpellation
En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes. Svaret på en interpellation ska vara skriftligt och lämnas till staben senast klockan 10:00 tredje arbetsdagen före dagen för det sammanträde då interpellationen är tänkt att besvaras.
Interpellanten bör få del av svaret dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
En ersättare som har ställt en interpellation får delta i överläggningen då svaret på interpellationen behandlas bara om ersättaren tjänstgör som ledamot.
Det skriftliga svaret på interpellationen ska lämnas till fullmäktiges ledamöter och ersättare senast klockan 09:00 på dagen för sammanträdet då svaret ska behandlas.
Ordföranden ska innan fullmäktige inleder överläggningen av en interpellation, fråga fullmäktige om interpellationen får ställas.
Det kan uppstå jäv om ett ärende kan väntas innebära synnerlig nytta eller skada för en tjänsteman eller ledamot, för egen del eller för någon närstående. Den som är jävig får inte delta vare sig i handläggningen eller beslut av ett ärende.
Omröstning för att få fram ett motförslag som kan ställas mot huvudförslaget. Två förslag ställs mot varandra åt gången tills endast ett förslag kvarstår som därefter ställs mot huvudförslaget.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad av en eller flera ledamöter. Det krävs inte att motionen är signerad med namnteckning.
En motion ska ha en tydlig och kortfattad rubrik och endast omfatta ett ämne. Den ska avse ämnen som hör till fullmäktiges eller en nämnds handläggning. Den får inte avse ärenden som rör myndighetsutövning mot enskild.
En motion kan lämnas in vid sammanträde med fullmäktige eller till stadskansliet mellan sammanträdena.
En ersättare får lämna in en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde.
Kommunstyrelsen ska årligen vid fullmäktiges ordinarie april- och oktobersammanträden redovisa de motioner som inte har beretts färdigt.
Omröstning
Omröstning genomförs med hjälp av ett digitalt verktyg för omröstning med knapparna ”Ja”, ”Nej”, ”Avstår”.
Innan en omröstning genomförs ska beslutsgången godkännas av fullmäktige. Sedan ordföranden genom ett klubbslag förklarat omröstningen avslutad får inte någon ledamot rösta, ändra eller ta tillbaka redan lagd röst.
Omröstning kan även ske manuellt. Vid manuell omröstning ska ordföranden avge sin röst sist. Om oenighet uppstår om resultatet av en öppen omröstning ska en ny omröstning genomföras omedelbart.
Sluten omröstning
Valsedel som lämnas vid sluten omröstning ska innehålla så många namn som valet avser samt vara omärkt, enkel och sluten.
En valsedel är ogiltig om den
Ovanstående gäller inte för val som sker med tillämpning av proportionellt valsätt. För sådana val finns särskilda föreskrifter i lag.
Omröstningslistor
Omröstningslistor från öppna omröstningar och valsedlar som lämnats vid slutna omröstningar/personval ska förvaras på ett betryggande sätt, tills besluten har vunnit laga kraft.
Manuell röstsammanräkning
Valda justerare ska vid behov hjälpa ordföranden vid manuella röstsammanräkningar.
Fullmäktiges ordförande bestämmer, efter samråd med vice ordförandena, placeringsordningen för fullmäktiges ledamöter. Ersättarna är placerade i det så kallade vigselrummet, intill kommunfullmäktigesalen.
Ordföranden bestämmer också, efter samråd med vice ordförandena, var de som kallats att närvara vid ett sammanträde för att delta i överläggning eller för att lämna upplysningar, ska sitta.
Vid podiet sitter kommunfullmäktiges ordförande, som leder sammanträdet och ansvarar för ordningen samt sekreteraren, stadsdirektören och teknisk operatör.
I syfte att visualisera eller förtydliga ett ärendes sakfråga får presentationer visas under ett ärendes överläggning. Om en ledamot eller föredragande avser att visa en presentation så ska detta anmälas till stadssekreteraren, senast 12:00 på sammanträdesdagen.
Kommunfullmäktige måste ta ställning till varje yrkande och förslag som kommit fram under sammanträdet. Ordföranden ställer förslagen mot varandra/ställer förslagen under proposition.
En ledamot eller en tjänstgörande ersättare kan reservera sig mot ett beslut. Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och ledamoten vill motivera reservationen, ska ledamoten göra det skriftligt. Motiveringen ska lämnas till sekreteraren före den tidpunkt som har fastställts för justering av protokollet.
Om fullmäktige beslutar att omedelbart justera den paragraf i protokollet som reservationen avser, ska motiveringen dock lämnas så snart det kan ske och senast under den sammanträdesdag beslutet fattades.
Ordföranden kallar, efter samråd med vice ordförandena i den utsträckning som det behövs, ordförande och vice ordförande i nämnder, fullmäktigeberedningar, kommunala bolag och dotterbolag samt revisorer för att lämna upplysningar vid sammanträdena. Detsamma gäller utomstående sakkunniga.
Om fullmäktige inte beslutar något annat, bestämmer ordföranden efter samråd med vice ordförandena i vilken utsträckning de som har kallats för att lämna upplysningar på ett sammanträde får yttra sig under överläggningarna.
Särskilda regler vid fullmäktiges behandling av mål och ekonomi (budgeten)
Ersättare i kommunfullmäktige har möjlighet att yttra sig vid det fullmäktigesammanträde under året som behandlar kommande års budget och endast vid överläggningarna i det specifika ärende som behandlar budgetfrågan vid punkt för den eller de nämnder där ersättaren har uppdrag.
Stadsdirektören
Stadsdirektören får delta i överläggningen i alla ärenden samt yttra sig om lagligheten av allt som sker vid sammanträdena.
Sekreterare
Fullmäktiges sekreterare får yttra sig om handläggningen av ärenden, interpellationer och frågor samt om lagligheten av allt som sker vid sammanträdena.
Talarordning
Den som har rätt att delta i fullmäktiges överläggningar får ordet för anföranden i den ordning de anmäler sig. Anmälan sker via knappen ”Ordet” som finns på den fasta digitala utrustningen vid varje ledamots plats i salen. Den som har ordet för anförande får tala i högst fem minuter.
Ordningen för anföranden bryts dock när någon ledamot får ordet för replik. Knappen ”replik” på den fasta utrustningen används.
Vid behandling av interpellationer, motioner och frågor så har den som lämnat in ovanstående rätt att inleda debatten under förutsättning att denne är tjänstgörande. Därefter har den/de svarande rätt till anförande.
Om presidiet anser att talarordningen ska ändras i ett specifikt ärende, så ska detta beslutas i samråd med gruppledarna.
Ordföranden bestämmer när den eller de som kallats in för att lämna en upplysning får yttra sig, samt när stadsdirektören och sekreteraren får göra det.
Om en ledamot i sitt yttrande avlägsnar sig från ämnet och inte efter tillsägelse av ordföranden rättar sig, får ordföranden ta ordet från ledamoten. I övrigt får ingen avbryta en talare under dennes anförande/replik/genmäle.
Replik och genmäle
Ordningen för anföranden bryts när någon ledamot får ordet för replik.
En ledamot som redan har yttrat sig under en överläggning har rätt att få ordet för replik med anledning av en efterföljande talares anförande.
En ledamot som inte har yttrat sig under en överläggning har rätt att få ordet för replik om någon talare riktar sig direkt till ledamoten.
En ledamot vars anförande föranleder en replik har rätt att med anledning av detta få ordet för ett genmäle. Varje talare får högst två tillfällen till replik och/eller genmäle, det vill säga högst fyra inlägg på samma huvudanförande. Efter det gäller den ordinarie ordningen.
Den som har ordet för replik eller genmäle får tala i högst en minut.
Talarordning och talartider i samband med behandling av mål och ekonomi (budgeten) ska beslutas av presidiet och gruppledarna genom majoritetsbeslut.
Inför sammanträdet
En ledamot som inte kan delta i ett helt sammanträde eller del av ett sammanträde, ska snarast anmäla detta till stadskansliet. Stadskansliet underrättar den ersättare som står i tur att tjänstgöra. Underrättelsen ska ske via mejl till kskfarenden@helsingborg.se.
Även ersättare ska anmäla förhinder att delta i helt eller del av ett sammanträde.
Under sammanträdet
Ordföranden kallar in ersättare som är tillgängliga och som står i tur att tjänstgöra när en ledamot är frånvarande eller avbryter sin tjänstgöring.
Ledamöter samt tjänstgörande och icke-tjänstgörande ersättare är skyldiga att anmäla till sekreteraren om de lämnar sammanträdet.
Ordföranden bestämmer när en ledamot eller en ersättare ska träda in och tjänstgöra under ett pågående sammanträde. Endast om det föreligger särskilda skäl för det bör inträde ske under pågående handläggning av ett ärende.
Under behandling av mål och ekonomiärendet (budgeten) får inträde av en ledamot eller ersättare ske i samband med behandling av nytt avsnitt i ärendet.
Uppropet inleder varje kommunfullmäktigesammanträde. Ledamöterna anmäler själva sin närvaro genom att trycka på knappen ”Närvaro” på den fasta digitala utrustningen. Ersättarna, som är placerade i vigselrummet och inte har en fast digital utrustning för närvaro, hämtar ut digitala dosor utanför fullmäktigesalen och använder dessa för att anmäla sin närvaro.
Efter att samtliga har anmält närvaro kallar teknisk operatör alternativt sekreterare in ersättare för frånvarande ledamöter.
När överläggningen i ett ärende är avslutad, går ordföranden igenom de yrkanden som har lagts fram under överläggningen och kontrollerar att de har uppfattats rätt.
Ordföranden fastställer genomgången med ett klubbslag. Därefter får inte något yrkande ändras eller tas tillbaka, om inte fullmäktige enhälligt godkänner det.
Om ordföranden anser att det behövs eller någon ledamot begär det, ska den ledamot som har lämnat ett yrkande, lämna det skriftligt.
Ledamöterna har alltid yttranderätt. Utöver fullmäktiges ledamöter har följande personer rätt att delta i överläggningen av ett ärende:
En ledamot eller tjänstgörande ersättare kan yrka på återremiss. En återremiss innebär att man anser att ärendet ska beredas ytterligare. En begäran om återremiss kräver alltid en motivering.