Detta behövs för att delta på distans
För att du som ledamot/ersättare ska kunna delta på distans vid ett sammanträde behöver du förbereda följande:
-
Du har laddat ner/installerat Teams eller Zoom
Du har laddat ner den app/skrivbordsversion på den tekniska utrustning som ska användas. Läs mer här om installation/nedladdning av Teams och Zoom.
-
Du har tillgång till din e-postadress i stadens IT-miljö
Du behöver känna till användarnamn och lösenord till din helsingborg.se e-postadress för att kunna komma åt inbjudan till Teams- eller Zoommötet.
-
Du har närhet till eluttag
Ett teamsmöte drar mycket el. Det är därför viktigt att du har ett fulladdat batteri alternativt kan ansluta din tekniska utrustning till ett eluttag.
-
Du har tillgång till bra WIFI-anslutning
Det är väldigt viktigt att din tekniska utrustning är ansluten till ett bra WIFI-nätverk. Om anslutningen går ner så har ordföranden två möjligheter.
– en kortare ajournering av mötet eller
– att ordföranden beslutar att du har lämnat sammanträdet och, om det finns någon närvarande, att en ersättare går in enligt de särskilda regler som gäller för det.
-
Du har tillgång till headset/hörlurar med mikrofon
Ljudupplevelsen blir bättre för alla parter som deltar i mötet om du har tillgång till ett headset/hörlurar med mikrofon.
-
Du sitter på avskild plats
Du behöver ha tillgång till en avskild plats när du kopplar upp dig till mötet så att ingen utomstående kan ta del av vad som sägs och de uppgifter som i övrigt behandlas på sammanträdet.