Frågor och svar
Stadens verksamheter omfattas av lagen om offentlig upphandling (LOU), som i sin tur har sin grund i EU-förordningar. Staden har också en egen policy för upphandling.
Du hitta leverantörerna och avtalen i avtalskatalogen. Den når du enklast via inköpssidans startsida. Avtalskatalogen har sökfunktioner för att enkelt leda dig till rätt avtal.
Du hittar mer information om direktupphandling här på inköpssidan.
Upphandlat sortiment är de varor och tjänster som leverantören lämnat anbud på och därmed omfattas av avtalet. Om det finns ett upphandlat sortiment så hittar du det under respektive avtal i avtalskatalogen.
Nej, avtalen är för specifika varor och tjänster. Ramavtalen omfattar därmed inte en leverantörs hela utbud.
Nej, att välja en annan leverantör är en otillåten direktupphandling eftersom ett ramavtal redan finns.
I avtalskatalogen hittar du information om hur och vem du kontaktar vid beställning.
När leverantör 1 inte kan utföra efterfrågad tjänst.
Nej, det är beror på vad som avtalats. Titta i avtalskatalogen. Mejla inkop@helsingborg.se om du är osäker så hjälper vi dig.
Det är beror på vad som avtalats. Titta i avtalskatalogen. Mejla inkop@helsingborg.se om du är osäker på vad som gäller så hjälper vi dig.
Kontakta leverantören för åtgärd. Kontakta avtalsansvarige om leverantören inte löser problemet.
Passa på att lämna synpunkt i vårt uppföljningsformulär.
Det är viktigt att du förmedlar dina åsikter gällande en leverantör eller vara/tjänst. Enklast är att lämna synpunkter via avtalskatalogen. Det finns även en enkät på inköpssidan.