Hot och våld
Syftet med denna rutin är att förebygga, undvika, hantera och följa upp hotfulla och våldsamma situationer kopplade till vårt arbete och yrkesroller, både på arbetet och fritiden.
Att arbeta på en myndighet och offentlig verksamhet kan innebära att du ställs inför otrevliga situationer. Våld och hot kan förekomma under arbetstid utanför arbetsplatsen (exempelvis vid inspektioner och lektioner) och på arbetsplatsen (exempelvis vid besök eller telefonsamtal). Hot och våld samt kränkningar som är kopplade till arbetet och din yrkesroll kan även ske under fritiden (exempelvis genom telefon, sms, besök hemma, på stan, i sociala medier). Rutinen omfattar alla dessa olika situationer och de benämns här samlat med begreppet ”hotfull situation”. Du måste bedöma riskerna i varje enskild situation. Känner du till innan att det finns risk för hot eller våld ska du samråda med din avdelningschef eller förvaltningschefen.
När du har varit med om en hotfull situation ska du alltid berätta det för din chef. Detta oavsett om det varit ett diffust hotfullt uttalande, en fysisk konfrontation eller en incident i telefon eller via e-post. Det är din upplevelse som styr vad som är acceptabelt och inte. Dessa händelser ska du anmäla i Stella, via HR-portalen, och i vissa fall ska avdelningschefen eller du som medarbetare göra en polisanmälan om till exempel våld eller hot mot tjänsteman eller förtal. Se även rutin för krisstöd och första hjälpen.
Nedan kan du läsa om hur du kan förebygga att eventuella hotfulla situationer uppstår, hur du ska agera under en hotfull situation och vad du ska göra om du varit med om en situation.