Kommunikation
Miljö- och hälsoskydd, livsmedelssäkerhet, hållbarhet och klimatomställning är omdiskuterade och komplexa frågor där vi behöver tänka till när vi kommunicerar. Detta oavsett om informationen gäller ett enskilt projekt eller en mer allmän fråga som påverkar och engagerar många.
Stadens och förvaltningens mål för kommunikation
Vi arbetar utifrån staden mål med kommunikation: I Helsingborg är kommunikation en drivande faktor till att staden är och upplevs som innovativ, modig och kreativ. Syftet med kommunikation på miljöförvaltningen är att den ska bidra till att förvaltningen uppnår sitt mål och uppdrag. Men kommunikationen har också en viktig del internt där syftet är att stödja, driva och utveckla organisationens strategiska inriktning. Genom kommunikation vill vi främja öppenhet, dialog och delaktighet både utanför och inom förvaltningen.
Bra kommunikation kräver planering
Bra kommunikation kräver planering och framförhållning. Och ju tidigare vi får komma med i processen desto bättre blir slutresultatet. Kom gärna med ett uppdrag till oss när ni upptäckt ett behov utan att ha tänkt färdigt hur det ska kommuniceras. Det är då vi kan skapa något bra tillsammans.
Vi kommunikatörer arbetar efter tre steg
Planera – Vi prioriterar kommunikationsuppdragen utifrån hur de hjälper förvaltningen att uppnå sitt uppdrag och mål. Vi planerar varje uppdrag utifrån kommunikationsmål, budskap, målgrupp, och kanaler. I vår planering arbetar vi alltid utifrån anpassa kommunikationen utifrån omvärldens förväntningar och den digitala möjligheter.
Producera – Vi producerar material genom att skriva texter, göra filmer, layouta med mera.
Paketera – Vi paketerar materialet och distribuerar det i våra kanaler eller på annat sätt.
Vi förhåller oss till lagar, regler och strategier
När vi arbetar förhåller vi oss till olika lagar, regler och strategier. Det handlar bland annat om GDPR, tillgänglighetsdirektivet, offentlighetsprincipen och stadens varumärkesstrategi.
Kommunikation i kris
Ibland kan kommunikation handla om att agera snabbt exempelvis i kriser. Det kan handla om handla om utsläpp, rekommendationer att koka vatten och stora utbrott av matförgiftning. Vid en kris är någon av oss alltid redo när något behöver komma ut snabbt.
Kontakta oss
När du vill skicka in ett uppdrag gör det via maila till kommunikation.mf@helsingborg.se. Vi tittar i mailen dagligen. Är det en kris kontakta oss direkt via chat eller telefon.
Här är exempel på vad vi kan stödja dig med:
- utveckla information och digitala tjänster på webbsidor och intranät
- klarspråka och korrläsa dokument och webbsidor
- vara idéstöd för en kommunikationsinsats mot en viss målgrupp, till exempel ett utskick
en presentation eller ett informationsblad - ta fram en kommunikationsplan för ett projekt eller samarbete
- ge tips på hur stadens informationskanaler kan användas
- göra layout och grafisk formgivning av trycksaker, annonser och affischer
- skriva pressmeddelande, ta fram underlag och ge råd vid mediakontakter
- skapa inlägg och kampanjer för sociala medier
- få ut information till allmänheten vid en stor olycka eller kris.