Fakturor och kontering
Här hittar du stöd i ditt arbete med ekonomi såsom faktureringsuppgifter, utgiftsblanketter, fakturahantering i ekonomisystemet och kontering.
Viktigt
Sedan 1 april 2019 gäller en ny lag som innebär att fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor räknas inte som e-fakturor.
Mer information finns på helsingborg.se/e-faktura
All hantering av fakturor i ekonomisystemet
All fakturahantering ska göras i ekonomisystemet. Länken dit finns under Mina system på intranätets startsidan.
När du får en faktura i ekonomisystemet som du ska kontera och/eller attestera får du som regel ett mejl per automatik.
Stadsbyggnadsförvaltningens verksamheter anges med olika begrepp: aktivitet, projekt och objekt. Vilka begrepp som används beror på hur detaljerad information man vill ha ut av redovisningen. Kodplanen är upprättad av respektive enhetschef i samråd med ekonomiavdelningen.
Lathund för ekonomisystemet till din hjälp
Behöver du hjälp med att hantera uppgifterna i ekonomisystemet finns det en lathund, se nedan. Där kan du välja bland flera manualer till systemet.