Förberedelse och planering
Redan i början av ett projekt eller en process är det bra att planera in om utvärderingen ska genomföras efter eller under processen. Då ökar chansen att hinna genomföra utvärderingen. Inför själva utvärderingen behöver ni även planera ett upplägg och bestämma vad det är ni ska ta reda på och hur utvärderingen ska gå till.
Syfte
- Vilken del ska utvärderingen fokusera på, resultat eller process?
- Vad vill ni ta reda på?
- Varför genomförs utvärderingen?
- Hade processen eller projektet något mål som ni ska jämföra med?
Hur?
- Vilken metod ska ni använda?
- Vilka verktyg ska ni välja?
- Hur ska ni samla in fakta?
- Hur ska fakta sammanställas och analyseras?
Vem?
- Vilka ska delta?
- Vem ansvarar för utvärderingen?
- Vem sammanställer resultatet?
När?
- När ska utvärderingen genomföras?
- Kan det vara bra att göra en delutvärdering för att göra eventuella revideringar under vägens gång?
- Hur lång tid behöver ni för att genomföra utvärderingen?
Förberedelser
- Hur ska deltagarna förbereda sig?
- Hur ska den ansvariga för utvärderingen förbereda sig?
- Behövs en utvärdering med annan part, till exempel entreprenör?
Var?
- Var ska utvärderingen ske? På förvaltningen eller annan plats?
Spridning?
- Hur tar ni hand om resultatet?
- Hur sprider ni resultatet?
- Var dokumenterar ni resultatet?
- Vem behöver veta och har nytta av att veta vad ni kommit fram till?
- Behöver ni göra någon ändring av rutinerna?