Grundläggande lagarbete

Henrik Rosdahl, gatuingenjör

30 000–35 000 ton. Eller en yta motsvarande femtio fotbollsplaner. Ungefär så mycket asfalt lägger vi i Helsingborg, varje år – inom det årliga beläggningsprogrammet. Utöver det kan det tillkomma lika mycket i våra olika projekt. Mycket asfalt blir det! Hur kommer klimataspekten in i allt det här? Genom tydliga krav, goda samarbeten, fossilfria drivmedel och ECO-asfalt. Vår gatuingenjör Henrik Rosdahl har stenkoll.

Vägarbeten överallt – ett vårtecken

När de första löven börjar spricka fram, vitsipporna vaknar och man känner att ja, nu är det vår i luften – då är det även tid för asfaltsäsongen att snart dra igång. För att asfaltera ska temperaturen inte vara lägre än 5 grader för tjocka lager och 10 grader för tunna lager och en del massasorter.

– Från april fram till omkring jul är vi igång med beläggningsarbeten. Det är bitvis mycket intensiva perioder. Det gäller att utnyttja dygnets alla timmar för att få så bra kvalitet på jobben som möjligt samtidigt som vi ska störa så lite som möjligt, berättar Henrik.

– Vägarbeten som utförs på flera olika platser i staden kan ingå i samma projekt, till exempel som när vi förbereder för HelsingborgsExpressen. Ofta passar vi på att utföra andra åtgärder när vi ändå är igång: ska en bro underhållas och vi ser att asfalten behöver läggas om inom ett par år, då utför vi båda åtgärderna på samma gång istället för att blockera platsen vid två tillfällen.

”Att driva entreprenader är inte ”vi och de” för mig, utan jag ser det som att vi utvecklar branschen tillsammans.” / Henrik

ECO-asfalt och återvunnen asfalt

En viktig faktor när det gäller klimatpåverkan är själva tillverkningen av asfalt. Här ställer vi höga krav – och Peab Asfalt, som är Helsingborgs asfaltsleverantör, tar kraven på största allvar. Peab använder en så kallad ECO-asfalt som framställs med koldioxidneutral bioolja. Det ger samma höga kvalitet samtidigt som klimatpåverkan minskar.

– Som beställare är det viktigt att våga ställa krav på de faktorer vi kan påverka. Såsom klimatvänlig tillverkning, transport och att våra entreprenörer använder fossilfria drivmedel. Till exempel skulle vår entreprenör använda sig av fossilfria fordon vid asfaltering inom fyra år. Efter tre månader var dessa krav redan uppfyllda.

– De flesta asfaltsorterna som vi lägger innehåller dessutom återvunnen asfalt, som har frästs eller brutits upp och krossats från vägprojekt. Utöver detta följer vi också Trafikverkets miljökrav, som stegras under kontraktstiden.

”Vi ska våga vara tuffa i våra upphandlingar. Det driver utvecklingen framåt.” / Henrik

Ladda ner berättelsen som PDF här. (3,0 MB)

PZ
Pernilla Zander

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.