Lokaler och rutiner i Stadsbyggnadshuset
I Stadsbyggnadshuset har stadsbyggnadsförvaltningen och stadsledningsförvaltningens mark- och exploateringsenhet bland annat gemensam reception, vaktmästeri, cykelgarage och cafeteria.
- Receptionen tar emot våra besökare och servar personalen i huset med bland annat resebokningar och legitimationer.
- Vaktmästaren är lokalansvarig och kan hjälpa dig med det mesta som rör lokaler, beställning av kontorsmaterial samt posthantering med mera.
- Cafeterian serverar bland annat lunchmackor och fika men där kan du också beställa vad du behöver till möten och kurser med mera.
- Omklädningsrum med dusch finns på plan 1 och 0,5. På plan 0,5 finns även ett vilrum.
- Bokningsbara mötesrum finns på alla våningsplan. De två största, Filmsalen och stadsbyggnadsnämndens sammanträdesrum ligger på plan 1.
- I cykelgaraget på Järnvägsgatan kan du som cyklar till jobbet parkera din egen cykel i mån av plats. Tjänstecyklarna har egna reserverade platser.
Husets utformning och ombyggnader
Generellt
Stadsbyggnadshuset ska ha ett enhetligt utseende vad gäller både insida och utsida.
Väggar
Väggar i kontor, kontorslandskap, mötesrum, kopieringsrum, korridorer etcetera ska generellt vara vita.
Golv
Om man ska lägga nytt golv ska man i första hand lägga den mörkblå/mörkgråa textilplattan som dominerar i huset. Finns det behov av annat golv på grund av allergier diskuteras detta med vaktmästare.
Solskydd
Om det saknas solskydd gäller följande:
Man kan välja solfilm eller väv, båda i rullgardinsform. Sitter det redan solfilm på samma sträcka med fönster bör den väljas för enhetlighetens skull. Solfilmen är även att föredra då den inte samlar damm på samma sätt som väv. Dock är denna dyrare.
Gardiner
Gardiner bör undvikas då de samlar damm och inte blir städade/tvättade regelbundet. Om chefen ändå godkänner det, är det inte uttryckligen förbjudet, men flamsäkra gardiner ska köpas och om avtal finns ska dessa följas.
Insynsskydd
Insynsskydd på glaspartier ska vara enhetliga. Standarden har varit 12 stycken remsor om 2 cm bredd med litet mellanrum mellan, placerade med start ca 80 cm från golvet. Ledningsgruppen väntas ta nytt beslut i frågan. Innan dess sätts inga nya upp.
Kostnadsfördelning
”Huset” tar kostnader för gemensamma ytor (exempelvis mötesrum, korridorer och samlingsplatser). I kontor/kontorslandskap betalar avdelningen/enheten själva om inte särskilda skäl föreligger.
Beställningar
Önskemål om ombyggnader anmäls till fastighetsansvarig vaktmästare som undersöker priser och genomförbarhet (vad gäller byggnadstekniska punkter, ventilation och om det går i enlighet med ”husets” linje). Egna avdelningen/enheten står för kostnaden, om det inte tagits ett mer omfattande helhetsbegrepp, beslutat av förvaltningschef/ledningsgrupp. Även målerijobb, golvläggning, solskydd, insynsskydd etcetera beställs genom vaktmästare. Endast chefer har befogenhet att beställa dessa jobb.
Avvikelser
Avvikelser kan förekomma, men måste isåfall godkännas av förvaltningschef och/eller ledningsgrupp i dialog med fastighetsansvariga (för närvarande Thomas Lundgren och Tony Richter). Detta gäller både avvikelser från utseende och vem som ska betala.
Rutiner och riktlinjer
För att bidra till trivsel och god arbetsmiljö har vi upprättat vissa rutiner och riktlinjer för våra gemensamma utrymmen som du kan ta del av här.