Extern fakturering
Extern fakturering innebär att en faktisk faktura skickas ut till en kund utanför Helsingborgs stad. Men först måste en försäljningsorder registreras i ekonomisystemet.
För en detaljerad genomgång om hur du registrerar kunder och externa försäljningsordrar ekonomisystemet kan du använda lathunden nedan.
Kundregister
För att kunna fakturera utanför Helsingborgs stad måste kunden finnas upplagd i ekonomisystemets kundregister. Finns kunden inte i kundregistret sedan tidigare behöver du lägga upp den. Du använder kundregistret, utöver för upplägg av nya kunder och ändringar av gamla kunder, med fördel för att på enkelt sätt se registrerade ordrar samt obetalda och betalade fakturor.
Försäljningsordrar
Externa försäljningsordrar går, efter registrering, för kontroll hos ekonomiavdelningen och därefter förs beslutsattest. Ekonomiavdelningen kontrollerar framför allt för att säkerställa att intäkten konteras på rätt sätt och att moms hanteras rätt. Efter att ordern beslutsattesterats läggs ordern på kö och inväntar att en faktureringskörning görs varefter en faktura skapas och skickas ut till kund.
Den faktiska utskriften och kuverteringen av externa fakturor gör Helsingborgs samarbetspartner I-data. Externa fakturor har vanligtvis 30 dagars förfallodatum och kravhanteringen är därefter standardiserad och påminnelser och inkassokrav skickas ut automatisk. Det sista steget i kravprocessen är att ärendet lämnas över till kronofogdemyndigheten. Innan detta sker kontaktas verksamheten för att samråda kring huruvida ärendet ska skickas vidare. För mer information kring kravhanteringen i Helsingborgs stad, se ekonomihandboken.