Telefonifakturor
Alla anställda som har en telefon är skyldiga att anmäla delad faktura i Serviceportalen. Trots det kan privata samtal förekomma på telefonifakturan som kommer till staden. I sådana fall är den anställda skyldig att rapportera detta till HR Servicecenter för att ett motsvarande avdrag ska kunna göras på personens lön.
Anställda som använder sin tjänstetelefon för privat bruk ska anmäla sig till tjänsten fakturadelning (ofta benämnt delad faktura). Genom prefix innan telefonnumret markeras vilka telefonsamtal som är privata och kommer sedan att faktureras på en egen faktura till användarens hemadress. Samtal utan prefix debiteras sedan staden på den vanliga fakturan. Fakturadelning beställs i serviceportalen. Mer information om hur du använder telefonen vid fakturadelning hittar du på IT-avdelningens sida här.
Privata samtal som återfinns på stadens telefonifakturor rapporteras till HR Servicecenter för löneavdrag. För enklast hantering fyller du i blanketten anmälan om privata samtal, den anställdas chef signerar och skickar tillsammans med en kopia av fakturan via internposten till HR Servicecenter, SLF.
Fakturor för telefoni och mobilt bredband attesteras i förekommande fall av ekonomiadministratörer eller någon annan än innehavaren av abonnemanget. Denna person bör stämma av suspekta poster på fakturan med innehavaren av abonnemanget innan attest för att klargöra om det avser privat bruk. Sådana suspekta poster skulle kunna vara ovanligt höga kostnader eller samtal/surf i utlandet.