Lägga in ersättare

Vid behov, exempelvis vid sjukdom eller semester, går det att ställa in så att uppgifter i ekonomisystemet går till ersättare.

Dessa ersättare får då behörighet att hantera uppgifter i ditt ställe. Detta görs under fliken ”Din anställning” och knappen ”Dina ersättare”.

Välj först den period du kommer att vara frånvarande och sätt ”Jag är inte på kontoret just nu” som frånvarostatus. I rutan ”Ersättare” anges sedan uppgifterna som rör den ersättare som ska ta emot dina uppgifter under din frånvaroperiod. Välj ”Generell” i kolumnen typ, i kolumnen ”Ersättare” väljs den ersättande personen och under kolumnerna ”Giltig från” och ”Giltig till” väljs den period då ersättaren ska ta emot dina uppgifter.

Det kan vara värt att notera att det är möjligt att välja flera olika ersättare under din frånvaroperiod. Genom att ange flera personer med olika giltighetsperioder går det att ha en serie ersättare under en frånvaroperiod.

Till sist är det viktigt att tänka på att möjliga ersättare styrs centralt från ekonomiavdelningen. I och med att ersättare kan hantera uppgifter under frånvaroperioden tilldelas de också den frånvarande personens behörigheter, inklusive attesträtt på specifika ansvar. Om du saknar en person som ersättare måste du därför kontakta Johanna Malis.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.