ANDT – frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar inom ANDT – alkohol, narkotika, droger och tobak.
Här hittar du vanliga frågor och svar inom ANDT – alkohol, narkotika, droger och tobak.
Elevhälsan är en viktig grupp att informera vid pågående ärenden. Det är viktigt att personal som arbetar med berörd person har kunskap om att det pågår ett ärende och att personalen vet vem de kan vända sig till om det skulle uppstår frågor. Det är inte alltid säkert att det är det bästa för eleven att all personal vet vad som framkommit i ärendet.
Det är endast rektor som kan stänga av en elev.
Avstängning i vissa obligatoriska skolformer:
Avstängning i de frivilliga skolformerna:
Avstängning från viss utbildning med praktiska inslag:
Enligt Skollagen 5 kap. 9 § :” Om en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan vid upprepade tillfällen stört ordningen eller uppträtt olämpligt eller om eleven gjort sig skyldig till en allvarligare förseelse, ska rektorn se till att saken utreds. Samråd ska ske med elevens vårdnadshavare”.
Vidare enligt Skollagen (2010:800) 5 kap. kan gymnasieskolor vidta ett flertal åtgärder för elevernas tillrättaförande; utvisning ur undervisningssalen, kvarsittning, skriftlig varning, tillfällig omplacering och avstängning. Avstängd elev får inte får vistas inom skolans område.
Enligt skollagen (2010:800) 5 kap. kan grundskolor vidta ett flertal åtgärder för elevernas tillrättaförande; utvisning från undervisningssalen, kvarsittning, skriftlig varning, tillfällig omplacering och avstängning. Avstängd elev får inte vistas på skolan. En elev får inte stängas av för en längre tidsperiod än en vecka och inte heller vid fler tillfällen än två gånger per kalenderhalvår.
Enligt Skollagen (2010:800) 5 kap. 19 § så får huvudmannen besluta om att helt eller delvis stänga av en elev från en viss utbildning i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan om det i utbildningen ingår praktik eller delar av utbildningen är arbetsplatsförlagd och det är uppenbart olämpligt att eleven deltar i den praktiska tjänstgöringen.
Huvudmannen får besluta att ett beslut om avstängning ska gälla omedelbart. Om det kan antas att förutsättningarna för avstängning enligt första stycket är uppfyllda och det är nödvändigt på grund av brådskande omständigheter, får rektorn besluta om omedelbar avstängning. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt tredje stycket. Lag (2015:482).
Vid misstanke om eller upptäckt av att elev är påverkad av alkohol, narkotika eller läkemedel för icke medicinskt bruk ska eleven omedelbart avstängas från sin PRAO på grundskolan Följ rutinerna i flödesschemat “ Rutin vid misstanke vid bruk av droger- omyndig elev”.
När skolan har kännedom om att en elev missbrukar droger kan beslut fattas om att eleven erbjuds skoltid på annan tid utanför ordinarie schema samt eventuellt undervisning på annan plats. Detta bestäms i den enskilde elevens 5 kap 9§ utredning och ska anpassas efter den enskilda elevens situation och behov.
Skolan ska även säkerställa att elever med risk att inte nå kunskapskraven utreder elevens behov enligt skollagen 3 kap 7§
Om en elev har upprepad eller längre tids frånvaro ska utredning skyndsamt utredas.
Skollagen 15 kap 16§
Om en elev har upprepad eller längre frånvaro ska utredning skyndsamt utredas.
Se riktlinjer och rutiner för det tobaksförebyggande arbetet i separat dokument.
Meddela rektor. Kontakta polisen på telefon 114 14 och rådgör.
Exempelvis
Elev säljer alkohol, narkotika, dopningspreparat eller tobak på skolan.
Elev köper alkohol, narkotika, dopningspreparat eller tobak på skolan.
Enligt regeringsformen (RF 2 kap, 6 §) är varje medborgare gentemot de allmänna skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång. Till det allmänna räknas även den offentliga skolan och tillhörande personal varför det inte är tillåtet. Föräldrars samtycke kan inte häva detta.
Elevskåpet är inte ett privat utrymme för eleven. Det är alltså tillåtet att öppna elevskåpen för visitation dock under förutsättning att eleverna har klart för sig under vilka premisser skåpen disponeras (civilrättsligt avtal) Det är därför av stor vikt att skolan informerar eleverna om att dessa utrymmen endast är avsedda för litteratur och skolhjälpmedel då de tilldelas. Viktigt att notera är dock att skolan vid visitation inte får öppna stängda väskor som förvaras i skåpen då de i sig är slutna förvaringsställen. Sträva efter att eleven själv öppnar sitt skåp.
Under särskilda omständigheter finns det möjlighet till narkotikasök med tjänstehund på skola. Ring kommunpolis och rådgör på telefon 114 14.
Nej. Alkoholutandningsprov kräver lagstöd för att få genomföras med hänsyn till bestämmelserna RF 2 kap 6§ om skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp men enligt skolinspektionen gäller detta bara skolor som finns i den offentliga förvaltningen det vill säga detta berör inte friskolor.
Vid misstanke om att en ungdom tar droger kan man vända sig till Blå Kamelen. De kan erbjuda drogtest och samtal. Vid önskemål om urinprov för droganalys bokas ett möte på Blå Kamelen med ungdomen tillsammans med uppdragsgivare vilken kan vara förälder, socialsekreterare från socialtjänsten, skolsköterska eller annan personal från skola.
Vid akut behov kan barn och ungdomar kan komma till akuten på Helsingborgs Lasarett för drogtest om indikation på användning av droger finns. Sjuksköterska sköter detta på akuten och uppföljning sker via doktor på Blå kamelen.
Ja, på gymnasieskolan får skolan genomföra drogtestning i dessa syften:
I Sverige har var och en grundlagsskyddad rättighet att inte utsättas från påtvingade kroppsliga ingrepp, som salivtest, från det allmänna utan stöd av lag. Det saknas lagstöd för en skola att tvinga en elev att genomgå drogtest. En elev har därför alltid rätt att avstå från ett drogtest utan att behöva förklara varför och utan att utsättas för direkta eller indirekta hot om sanktioner eller repressalier.
Särskild samtyckesblankett finns på intranätet som innehåller samtycke till drogtestning samt att resultatet får delges rektor och eventuellt annan elevhälsopersonal samt mentor.
1. Drogtest vid misstanke om bruk av droger eller bruk av droger
Enstaka drogtest på elev inom gymnasie- gymnasiesärskolan kan göras vid uppkommen misstanke efter att samtycke inhämtats. På Helsingborgs kommunala gymnasieskolor är det respektive skolsköterska som utför dessa drogtester. Om eleven påbörjat behandling på annan behandlande enhet till exempel Maria Nordväst eller Blå Kamelen ska eventuell fortsatt drogtestning utföras där.
2. Planerade drogtester vid yrkesinriktade gymnasieutbildningar
Rektor bedömer vilka utbildningar eller moment som med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet ska omfattas av drogtester. Den fristående skolan kan genom avtal reglera villkoren för drogtestning vid skolan. På de yrkesinriktade kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg är drogtester öppet för alla yrkesprogram och IM-program inför APL ( arbetsplatsförlagt lärande) eller inför införande av farliga arbetsmoment i undervisningen. Det kan exempelvis vara vid uppstart av användande av farliga maskiner eller utrustning, eller vid introduktion av farliga arbetsmoment. I Helsingborg har vissa skolor som rutin att det är respektive yrkeslärarlag som utför drogtestningen, ibland med stöd av skolvärdar.
Eleverna görs kontinuerligt delaktiga genom att de får information om att utbildningen innehåller vissa riskfyllda moment som kräver drogfrihet vilket innebär att drogtester utförs inför APL. De får även information om hur drogtestning går till, att sekretess gäller, att testerna är frivilliga och att eleven har rätt att avstå. Eleverna är medvetna om att drogtester samtidigt är ett krav för att kunna delta i praktiska moment och praktik. Om en elev väljer att avstå drogtest ska skolan göra en riskbedömning i det enskilda fallet. Om drogmisstanke finns, kan det till exempel resultera i att en orosanmälan till socialtjänsten görs.
Om en elevs drogtest är positivt eller elev självmant berättar om eget bruk av droger så träder aktuell handlingsplan i kraft, se handlingsplan vid misstanke om droger eller bruk av droger avseende gymnasie- och gymnasiesärskolan. En viktig del i samtalet handlar om vilka möjligheter eleven har att få hjälp.
Langning av alkohol, narkotika och dopningspreparat är en kriminell handling och ska anmälas till polis av rektor. Elever under 20 år kan inte införskaffa alkohol utan att det föregåtts av langning, förutom öl upp till och med 3,5 % (det som tidigare kallades folköl), där gränsen är 18 år. På skolområdet är alkoholförtäring förbjuden.
Narkotiska preparat eller dopningsmedel (som ej föreskrivits av läkare) får enligt svensk lagstiftning inte användas eller innehas. Polisanmälan görs av rektor.
Varningstecken på att en elev eventuellt använder droger, t ex cannabis, kan vara förändringar i elevens sociala samspel och beteende, även kroppsliga tecken kan förekomma.
Alla som arbetar med barn och unga har anmälningsplikt vid oro till socialtjänsten (SoL 14:1). Rutiner hur detta ska ske ska finnas på alla skolor oavsett huvudman.
Mer information om anmälan till socialtjänst
När en myndig elev genom sitt eget beteende riskerar att skada sig själv, finns en möjlighet för skolan att anmäla sådan oro till socialtjänsten. Lagstödet för en sådan anmälan finns i generalklausulen i 10 kap. 27 § OSL(offentlighet och sekretesslagen). I bestämmelsen anges att myndigheter kan informera varandra om sekretesskyddade angelägenheter ”om det är uppenbart att intresset av att uppgiften röjs har företräde framför det intresse som sekretessen ska skydda”.
Vid missbruk av droger och vid svårare missbruk av alkohol bedöms generalklausulen kunna vara tillämplig. Intresset av att kontakta socialtjänsten ska dock vara ”uppenbart”, dvs. det krävs en stark oro. Det gäller således inte vid fall av ”ringa alkoholkonsumtion”, även om konsumtionen är större än hos medelungdomen. Missbruk av narkotiska preparat ses som allvarligare, vilket innebär att det missbruket inte behöver vara omfattande för att en anmälan ska kunna göras.
Det är viktigt att komma ihåg att generalklausulen inte medför en skyldighet att lämna sekretessbelagda uppgifter, utan en möjlighet. Bestämmelsen verkar endast sekretessbrytande när uppgifterna lämnas till en annan myndighet, alltså inte till en fristående aktör. Begreppet uppenbart signalerar att den sekretessbrytande paragrafen enbart ska komma till användning i de fall där det står klart att intresset av ett utlämnande har företräde framför det intresse som sekretessen ska skydda. I tveksamma fall bör paragrafen således inte komma till användning. JO har i flera ärenden understrukit vikten av att utlämnanden med stöd av generalklausulen inte sker slentrianmässigt, utan den myndighet som lämnar uppgifter ska göra en tämligen noggrann prövning innan uppgifterna lämnas. Det krävs dock inte någon uttrycklig begäran från den mottagande myndigheten för att ett utlämnande ska kunna ske. En myndighet kan alltså på eget initiativ lämna uppgifter till en annan myndighet med stöd av generalklausulen.
Generalklausulen gäller inte för privat verksamhet, dvs. en fristående skola kan inte lämna uppgifter med hänvisning till 10 kap. 27 § OSL.
Socialtjänsten kan stötta en elev individuellt. Det beror till exempel på om eleven/familjen har tidigare insatser, vilken inställning eleven/ förälder har till att ta emot stöd.
Ängelholm – Oro för barn och unga
Åstorp – Råd och stöd kring missbruk
Informationslämning (tips) till polisen gör du via telefon 114 14. Informationen kan lämnas anonymt, oavsett om man fått informationen i andra hand.
Polisanmälan gör du om man säkert vet eller om det finns faktiska omständigheter som pekar på att brott begåtts. Polisanmälan gör du via telefon 114 14. Polis är alltid skyldig att upprätta en anmälan när denne får kännedom om brott. Alla har rätt att göra polisanmälningar. Det vill säga att beslut inte behöver inväntas från rektor.
Polisen är skyldig att meddela förälder om personer under 18 år är misstänkta för brott om inte det är till men för utredningen. Även socialtjänsten ska underrättas.
Vid komplexa problemställningar eller större ärende finns möjligheten till fördjupad samverkan mellan aktuell skola och områdespolisen i Helsingborg. Kontakten sköts mellan rektor (eller den rektor utser) och utsedd koordinator hos områdespolisen.
Polisen har en absolut underrättelseskyldighet gentemot socialförvaltningen, men samma uppgifter kan inte lämnas ut till skolan. Om förälder och eleven samtycker till att lyfta sekretessen kring ungdomen kan samverkan ske mellan skolan och socialtjänsten. Skolan har dock alltid anmälningsplikt och uppgiftsskyldighet till socialtjänsten.