Stöd i elevhälsoarbetet

Elevhälsan har i uppdrag är att ge stöd till skolor i sitt elevhälsoarbete.

Första steget är att identifiera utvecklingsområden tillsammans med skolans elevhälsoteam. Därefter tillför vi konkreta verktyg så som kunskap, struktur, rutiner och arbetssätt som är relevant för identifierade utvecklingsområden. Under arbetets gång stödjer vi rektor med biträdande i arbetet med att organisera och leda elevhälsoarbetet. Utifrån forskning och beprövad erfarenhet ger vi förutsättningar för tidiga insatser och kvalitativt elevhälsoarbete.

Strukturen för vår stödinsats

I möte med elevhälsoteamet identifierar vi utvecklingsområden att arbeta med och gör en plan för det fortsatta arbetet.

Vi har en halvdag i form av en workshop för att

  • ge input på relevant kunskap och verktyg för fortsatt arbete
  • tillsammans upprätta mål och arbetssätt för prioriterade områden.

Kontinuerligt under detta arbete träffar vi rektor med biträdande för att ge stöd i att organisera och leda detta arbete. Vid behov finns vi även tillgängliga för stöd i olika arbetsprocesser. Vi har uppföljning tillsammans med elevhälsoteam utifrån överenskommelse.

Förutsättningar för stödarbetet

När vi arbetar med skolors elevhälsoarbete, ser vi effekt hos de skolor som håller i och håller ut i arbetet. Därför är det bra att man avsätter tid för detta arbete redan i planeringsstadiet.

Så här kontaktar du oss 

Om man som rektor tillsammans med sitt Elevhälsoteam är intresserad av att träffa oss för ett inledande samtal ansöker du om verksamhetsstöd. Vi som arbetar med elevhälsoutveckling är skolpsykolog Daniel Bramberger och specialpedagog Cecilia Böhme.

JL
Jenny Lindeberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.