Stöd i elevhälsoarbetet
Vi som arbetar med elevhälsoutveckling är skolpsykolog Daniel Bramberger och specialpedagog Cecilia Böhme. Vårt uppdrag är att ge stöd till skolor i sitt elevhälsoarbete.
Första steget är att identifiera utvecklingsområden tillsammans med skolans elevhälsoteam. Därefter tillför vi konkreta verktyg så som kunskap, struktur, rutiner och arbetssätt som är relevant för identifierade utvecklingsområden. Under arbetets gång stödjer vi rektor med biträdande i arbetet med att organisera och leda elevhälsoarbetet. Utifrån forskning och beprövad erfarenhet ger vi förutsättningar för tidiga insatser och kvalitativt elevhälsoarbete.
Strukturen för vår stödinsats
- I möte med elevhälsoteamet identifieras utvecklingsområden att arbeta med
- En plan för det fortsatta arbetet upprättas
- En halvdag i form av en workshop för att:
– Vi ger input på relevant kunskap och verktyg för fortsatt arbete
– Tillsammans upprättar vi mål och arbetssätt för prioriterade områden
- Kontinuerligt under detta arbete träffar vi rektor med biträdande för att ge stöd i att organisera och leda detta arbete
- Vid behov finns vi även tillgängliga för stöd i olika arbetsprocesser
- Uppföljning tillsammans med elevhälsoteam utifrån överenskommelse
Förutsättningar för stödarbetet
När vi arbetar med skolors elevhälsoarbete, ser vi effekt hos de skolor som håller i och håller ut i arbetet. Därför är det bra att man avsätter tid för detta arbete redan i planeringsstadiet.
Så här kontaktar du oss
Om man som rektor tillsammans med sitt Elevhälsoteam är intresserad av att träffa oss för ett inledande samtal, så ansök till Verksamhetsstöd i länken på sidan.