Handlingsplan för att upptäcka och utreda läs- och skrivsvårigheter
Läs- och skrivkunnighet är en av grunderna för en lyckad skolgång. Därför är ett av skolans viktigaste mål att se till att alla elever tidigt lär sig detta.
Under de första skolåren bör elevens tidiga läs- och skrivutveckling följas noggrant. Om det visar sig att en elev har svårt med läs- och skrivinlärningen är det högst angeläget att direkt åtgärda detta genom strukturerad och behovsanpassad undervisning.
Läs- och skrivsvårigheter är den övergripande termen som innefattar alla som har svårigheter att läsa och/eller skriva oavsett vad som är orsaken. Svårigheterna kan bero på bristfällig undervisning, för lite övning, koncentrationssvårigheter, bristande kunskaper i svenska språket (när ett annat språk är modersmålet) eller dyslexi. Dessutom kan medicinska, språkliga, sociala, emotionella eller begåvningsfaktorer påverka.
Forskning visar att brister i fonologisk medvetenhet kan innebära kommande läs- och skrivsvårigheter. Den som är fonologiskt medveten är medveten om det talade språkets ljudstruktur – t.ex. stavelser och enskilda ljud. Vid läs- och skrivsvårigheter är det viktigt att sätta in stöd och inte vänta på att svårigheterna ”mognar bort”. Därför är det viktigt att läraren känner till hur läs- och skrivsvårigheter yttrar sig i olika skeden. Läs – och skrivförmåga är starkt sammankopplat med elevens självuppfattning av framgång eller misslyckanden i skolan. Med rätt stöd och anpassningar har alla möjlighet att utveckla sitt läsande och skrivande.
Tecken att uppmärksamma i förskoleklass
- Eleven har svårigheter med fonologisk medvetenhet
- Eleven har svårigheter att säga efter långa ord
- Eleven har begränsat intresse för bokstäver och bokstavsnamn
I Skolverkets kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet ”Hitta Språket” finns ytterligare aktiviteter att observera och uppmärksamma.
Genom kartläggningsmaterialen kan läraren i förskoleklass få indikation på att en elev är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Vid en sådan indikation gör läraren en särskild bedömning i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.
Några tecken att uppmärksamma i den tidiga läs- och skrivinlärningen
- Eleven har svårigheter att koppla ihop ljud och bokstav.
- Eleven förväxlar snarlika bokstäver, till exempel b och d.
- Eleven har svårt att automatisera högfrekventa ordbilder, till exempel och, en, det.
- Läsningen präglas av en osäkerhet och är långsam, hackig och trevande trots träning.
- Eleven har svårigheter att få med alla ljud vid skrivning av korta ord.
- Eleven har svårigheter att komma ihåg det hen just har läst.
Arbetsgång
-
Identifiera elever som ligger i riskzonen
Det är viktigt att sätta in stöd tidigt när du upptäcker att läs- och skrivutvecklingen avstannar eller inte kommer igång. För att kunna följa en elevs språkutveckling och läs- och skrivinlärning finns flera olika analysverktyg i form av olika tester och kartläggningar, se länkarna i högerkolumnen. -
Pedagogisk bedömning
Skolan genomför en pedagogisk bedömning för de elever som visat sig ligga i riskzonen och gör extra anpassningar i undervisningen. Det lokala elevhälsoteamet (EHT) är en naturlig samarbetspartner i arbetet kring tidiga insatser och kopplas in vid behov. -
Pedagogisk utredning
Om de extra anpassningarna inte får avsedd effekt görs en pedagogisk utredning av elevens eventuella behov av särskilt stöd. Eleven lyfts på EHT. -
Beslut om åtgärdsprogram
Om en elev trots stöd och anpassningar har kvarstående svårigheter med att nå kunskapskraven, beslutar rektor om fortsatta åtgärder i ett åtgärdsprogram.
Verksamhetsstöd
Ibland kan skolans personal behöva extra stöd i arbetet med att hitta lösningar kring extra anpassningar. Skolan har då möjlighet att ansöka om verksamhetsstöd via e-tjänsten för detta.
Verksamhetsstöd består av logopeder och specialpedagoger med fördjupade kunskaper, som erbjuder rådgivning och/eller handledning.
Har eleven trots ovanstående fortsatta svårigheter kan remiss i samråd med vårdnadshavare och skolans elevhälsoteam skickas till Logopedmottagningen. Information om hur en utredning initieras hittar du i följande dokument, överenskommelse mellan Kommunförbundet Skåne och Region Skåne.