Handlingsplan för att upptäcka och utreda matematiksvårigheter och räkneförmåga

Räkneförmåga är grunden för en lyckad skolgång. Därför är ett av skolans viktigaste mål att se till att alla elever tidigt lär sig att räkna. Här hittar du information om hur du identifierar elever i riskzonen, samt hur arbetsgången ser ut i en sådan situation. 

Under de första skolåren bör elevernas tidiga matematikutveckling följas noggrant. Om det visar sig att en elev har svårt med räkneförmågan är det högst angeläget att direkt åtgärda detta genom strukturerad och behovsanpassad undervisning.

En viktig faktor för en lyckad skolgång är god taluppfattning och förståelse för grundläggande begrepp i matematik. Bristande räkneförmåga kan bland annat bero på språklig förmåga, koncentrationsförmåga, kunskapsluckor, felinlärning, svag planeringsförmåga, logiskt tänkande, dåligt självförtroende och intresse.

Forskning visar att brister i taluppfattningen kan innebära kommande räknesvårigheter. Vid räknesvårigheter är det viktigt att sätta in stöd och inte vänta på att svårigheterna ”mognar bort”. Därför är det viktigt att läraren känner till hur räknesvårigheter yttrar sig i olika skeden. Räkneförmåga är starkt sammankopplat med elevens självuppfattning av framgång eller misslyckanden i matematik. Med rätt stöd och anpassningar har alla möjlighet att utveckla sitt matematiska tänkande.

Tecken att uppmärksamma i förskoleklass

Hämtat från Skolverkets kartläggningsmaterial ”Hitta Matematiken”.

  • Sortering
  • Mönster
  • Tärningsspel – tal och dess värde
  • Sandlådan/riset – mätandets princip
  • Lekplatsen – rum, perspektiv och tid

Genom kartläggningsmaterialen kan läraren i förskoleklass få indikation på att en elev är i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd. Vid en sådan indikation gör läraren en särskild bedömning i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens.

Några tecken att uppmärksamma i den tidiga räkneförmågan

Hämtat från Skolverkets bedömningsstöd i taluppfattning åk 1

  • Talraden – räkna till 25, börja på 3 och fortsätta uppåt till 12, räkna nedåt från 5 samt talen före och efter inom talområdet 1-5
  • Antalskonstans – jämföra olika mängders antal
  • Subitisering – kunna se antal utan att pekräkna
  • Namnge tal/kombinera tärningsbild med sifferkort
  • Fler/färre
  • Uppdelning av tal- dela upp 5 föremål i 2 högar
  • Hälften/dubbelt- dela upp 4 föremål

Arbetsgång

  1. Identifiera elever som ligger i riskzonen genom kartläggning
    Det är viktigt att sätta in stöd tidigt när man upptäcker att räkneförmågan avstannar eller inte kommer igång. För att kunna följa en elevs matematikutveckling finns flera olika analysverktyg i form av olika tester och kartläggningar. I högerkolumnen hittar du tips på kartläggningsmaterial.
  2. Pedagogisk bedömning
    Skolan genomför en pedagogisk bedömning för de elever som visat sig ligga i riskzonen och gör extra anpassningar i undervisningen. Det lokala elevhälsoteamet (EHT) är en naturlig samarbetspartner i arbetet kring tidiga insatser och kopplas in vid behov.
  3. Pedagogisk utredning
    Om de extra anpassningarna inte får avsedd effekt görs en pedagogisk utredning av elevens eventuella behov av särskilt stöd. Eleven lyfts på EHT.
  4. Beslut om åtgärdsprogram
    Om en elev trots stöd, anpassningar och extra anpassningar har kvarstående svårigheter med att nå kunskapskraven i matematik, beslutar rektor om fortsatta åtgärder i ett åtgärdsprogram.

Verksamhetsstöd

Ibland kan skolans personal behöva extra stöd i arbetet med att hitta lösningar kring extra anpassningar. Skolan har då möjlighet att ansöka om verksamhetsstöd via e-tjänsten för detta.

Verksamhetsstöd består av logopeder och specialpedagoger med fördjupade kunskaper, som erbjuder rådgivning och/eller handledning.

Har eleven trots ovanstående fortsatta svårigheter, kan remiss i samråd med vårdnadshavare och skolans elevhälsoteam, skickas till Logopedmottagningen. Information om hur en utredning initieras hittar du i följande dokument, regional riktlinje för utredning av räknesvårigheter.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.