Åtgärdande arbete

Det åtgärdande arbetet för ökad närvaro handlar om att identifiera och åtgärda frånvaro när den har uppstått. Med andra ord så ser skolan att problematisk frånvaro har uppstått och sätter in insatser för att öka närvaron.

Orsaker till frånvaro

För att kunna utreda orsak till elevs upprepade eller längre frånvaro behövs kunskap om risk- och skyddsfaktorer. Den typiska utvecklingen av frånvaro är att flera faktorer bidrar och påverkar varandra ömsesidigt. Det finns ett antal kända riskfaktorer men de varierar mellan individer och de kan också variera över tid för samma elev. Detta innebär att i varje enskilt fall behövs det göras en systematisk utredning där samtliga områden för typiska riskfaktorer undersöks. Vanligtvis delas riskfaktorerna för frånvaro in i tre huvudområden:

Klicka för att se bilden som en pdf


  1. Faktorer som är relaterade till skolan. Det är faktorer av olika art, allt från organisatoriska till sociala och pedagogiska. Det kan handla om bristande struktur och förutsägbarhet, höga krav, stress, bristande pedagogiskt stöd, kränkningar och förekomst av håltimmar.
  2. Faktorer som är relaterade till individen. Det är faktorer som kan hänföras till eleven såsom depression, oro, rädsla, ångestbesvär och sjukdom. Faktorer på individnivå har ofta samband med andra faktorer. Om skolan gör adekvata anpassningar till en funktionsnedsättning behöver den här riskfaktorn på individnivå inte bidra till frånvaro.
  3. Sociala faktorer som har samband med familj, bostadsområde och kamrater t.ex. olika familje- och kamratrelationer, svår hemsituation, konkurrerande aktiviteter samt samhällsfaktorer.

Olika typer av frånvaro

I ett utredningsförfarande kan det vara gynnsamt att kategorisera frånvaro för att förstå varför frånvaro uppstår och för att i sin tur sätta in adekvata insatser. I litteraturen finns det fyra begrepp som är aktuella (se sammanställning nedan). Var uppmärksam på att en typ av frånvaro kan övergå till en annan typ av frånvaro och att det kan finnas likheter dem emellan såsom att det kan gå att finna psykisk ohälsa både vid skolk och skolvägran.

Klicka för att se bilden som en pdf.

Gren Landell, M (2018). Främja närvaro. Att förebygga frånvaro i skolan. Natur och Kultur.

För dig som vill läsa mer

Hjorton, M och Persson, S (2024). Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro. Lärarförlaget

Ifous rapportserie 2020:3, Att utreda närvaroproblem i skolan. Ifous fokuserar: Att utreda närvaroproblem i skolan | ifous.se

Ifous rapportserie 2021:2, Samverkan och samordnat stöd vid närvaroproblem i förskola och skola. Ifous fokuserar: Samverkan och samordnat stöd vid närvaroproblem i förskola och skola | ifous.se

Bühler, M., Karlsson, A., Österholm, T. (2018).
Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro. Studentlitteratur

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.