Främjande närvaroarbete
Det främjande närvaroarbetet utgår från ett perspektiv som identifierar generella främjande faktorer som kan bidra till att stärka elevers närvaro. Med andra ord så förstärker skolan det som de vill se mer av och som gynnar närvaro.
I forskningen tonar tre områden fram som viktiga för att främja närvaro i skolan.
Elevers upplevelser av trygghet och trivsel innefattar trygghet och goda kamratrelationer, tillhörighet, delaktighet och engagemang.
Goda lärmiljöer innebär kvalitet i undervisningen, gott ledarskap i klassrummet, positiva förväntningar på eleverna samt goda relationer mellan elev och lärare.
Organisatorisk medvetenhet handlar om ett helhetsperspektiv och en systematik i arbetet med skolnärvaro, ett förebyggande och proaktivt elevhälsoarbete, trygga övergångar, dialog och samverkan inom och utom skolorganisationen samt skapandet av en god skolkultur.
Källa: FOUS, (2019). Skolnärvaro: en översikt av forskning om att främja alla barns och ungas närvaro i skolan, Stockholm
För dig som vill läsa mer
Ifous rapportserie 2019:3, Skolnärvaro. En översikt av forskning om att främja alla barns och ungas närvaro i skolan. Här kan du läsa rapporten.
Stödmaterial om att främja närvaro. Riktar sig till alla som arbetar inom elevhälsan i grundskolan, gymnasiet och anpassad grundskola/gymnasium. Här kan du läsa stödmaterialet.
Systematisk översikt från SPSM (2025). Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever. Här hittar du översikten.