Skolans och rektors roll
Här finns information om och mallar för arbetet med att främja psykisk hälsa i skolan, med fokus på suicidpreventivt arbete.
Skolans och rektors roll i det suicidpreventiva arbetet
Innehållet i arbetet med suicidprevention bygger på det kontinuerliga arbete som redan sker i våra skolor, för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa. Det kan till exempel gälla insatser kring elevers måluppfyllelse och skolnärvaro. Den största skyddsfaktorn för att minska risk för psykisk ohälsa i framtiden är att klara skolan. Skolans värdegrundsarbete, hälsosamtal hos skolsköterskan etcetera är delar som bidrar till elevers utveckling och välbefinnande.
Forskning visar att skolbaserade suicidpreventiva insatser kan förhindra suicidförsök och suicidtankar. De skolbaserade program som har visat effekt i suicidpreventivt arbete handlar oftast om att förstärka skyddsfaktorer och minska riskfaktorer. Det som programmen har gemensamt är att de uppmärksammar ämnet suicid och psykisk ohälsa genom till exempel samtal och diskussioner. Det handlar främst om att öka elevernas kunskap och medvetenhet om psykisk hälsa, identifiera hjälpbehov både hos sig själv och andra samt att uppmuntra till att söka hjälp. I Helsingborg stads skolor har vi valt att använda Suicide Zeros, Mind, SPES och NASP utbildningsmaterial Stör Döden, som syftar till att stötta lärares arbete med elevernas psykiska hälsa.
Uppdraget med suicidprevention i skolan kommer ursprungligen från den överenskommelse för psykisk hälsa och suicidprevention som beslutades om 2024-01-01 och som gäller för de fyra förvaltningarna SFF, SOF, VOF och AMF ” https://intranat.helsingborg.se/sof/nyheter/sa-forebygger-staden-psykisk-ohalsa-och-framjar-psykisk-halsa-2/
Främsta syfte och mål med insatsen är att ge all personal inom skolan kompetensutveckling om psykisk ohälsa och suicidprevention. Förhoppningen är att all skol- och elevhälsopersonal känner sig trygga och har stärkt sin kompetens i att uppmärksamma, hantera, informera och kunna ha dialog med elever om psykisk hälsa, psykisk ohälsa och suicid.
Det är rektors ansvar att initiera kompetensutvecklingen (Stör döden) till sin personal utifrån när det passar skolans verksamhet. Elevhälsans enhetschefer ansvarar för sin personal och tillsammans har all skol- och elevhälsopersonal ett gemensamt ansvar att samverka kring dessa frågor. Vi gör det tillsammans!
Detta är ett sätt att visa på hur man kan arbeta med suicidprevention i skolan och med en seriös aktör som Suicide Zero i bakgrunden.
Det viktigaste att förmedla med dessa utbildningar är att vi alla som medmänniskor kan göra skillnad för att minska antalet självmord, oavsett du som privatperson eller i din yrkesroll. Suicide Zero erbjuder suicidpreventiva utbildningar i olika format, såväl webbaserade utbildningar som liveföreläsningar.