Läromedel och klassrumsmaterial – suicidprevention
Här finns läromedel och klassrumsmaterial som riktar sig till elever i arbetet med suicidprevention.
Livsviktiga snack för åk 3-6
Livsviktiga snack i skolan är ett läromedel som har sin utgångspunkt i Kapitel 1 och 2, samt det centrala innehållet, i LGR22. Materialet är en del av Suicide Zeros suicidpreventiva arbete och finansieras av Allmänna arvsfonden.
Livsviktiga snack bygger på kunskapen om att barn som kan prata om känslor mår bättre. De löper mindre risk för depression och suicid i framtiden och är mer benägna att söka stöd och hjälp när de inte mår bra. Materialet ökar också elevernas resiliens och psykologiska flexibilitet, bland annat genom att de får träna på att hitta funktionella copingstrategier.
Läromedlet går även bra att använda sig av i Anpassad grundskola/gymnasieskola och används efter gruppens behov och förutsättningar.
Till läromedlet – livsviktigasnackiskolan.se
Våga berätta, klassrumsmaterial för högstadie- och gymnasieelever
Vi kan inte i förväg veta om och med vem eleven väljer att prata med, därför behöver alla som arbetar i skolan eller möter ungdomar i vardagen, ha en grundläggande kunskap om hur man bemöter en ung person som mår dåligt och hur man kan våga fråga och prata om självmordstankar. Suicide Zero rekommenderar därför att alla som arbetar inom skolan genomgår web-utbildningen Stöd Döden innan utbildningen Våga berätta med eleverna genomförs.
Våga berätta är en utbildning som är framtagen av Suicide Zero för att ge högstadie- och gymnasieelever kunskap om hur de kan agera om de själva eller någon de har i sin närhet mår så dåligt att det finns självmordstankar eller självmordsplaner. Utbildningen bör användas som en del av arbetet på en skola för att förebygga och uppmärksamma psykisk ohälsa med fokus på självmord.
Utbildningen sker i klassrumsmiljö i närvaro av elevhälsopersonal och pedagoger. Den primära målgruppen för utbildningen är ungdomarna själva, men den ska distribueras av vuxna som möter ungdomar i sin profession eller som ledare.
Det är viktigt att stödjande instanser, som till exempel elevhälsan, involveras så de kan möta elevers följdfrågor och eventuella reaktioner. Sekundär målgrupp är personalen och andra vuxna som finns i ungdomars vardag.
Till Våga berätta på suicidezero.se
Det syns inte
Det syns inte” är ett forskningsbaserat lärverktyg om ungas tankar och känslor, fokus och digitala balans. Det ska underlätta för grund- och gymnasieskolor att arbeta förebyggande och hälsofrämjande mot lättare psykisk ohälsa kopplat till ungas förändrade levnadsvanor i ett alltmer digitaliserat samhälle.