Hur vet du det? – Om historiebruk och källkritik
Är historia och det som varit, det förflutna, samma sak? Vem bestämmer vad som ska vara historia och hur den ska presenteras? Vi funderar över historiebruk, källkritik, reflexivitet, historiemedvetenhet och etik.
VAD?
Hur förhåller vi oss till olika typer av källor, vilka frågor ställer vi och hur förhåller vi oss etiskt till den berättelse vi skapar och de människor den handlar om? Vad är vår roll i historieskrivningen?
Tillsammans granskar, tolkar och värderar vi olika källor som grund för historisk kunskap och övar i att ställa frågor till källorna. Vi reflekterar över vår egen och andras användning av historien liksom vår egen roll i kunskapsproducerandet. Vad är museets, kulturhusets och utställningens roll? Kan en människa också vara en källa?
Källkritik är både ett perspektiv och ett handlag. På plats i utställningen gör vi källkritik såväl som att prata om det. Utställningen som medium är också viktigt att kunna förhålla sig till.
VARFÖR?
Kopplingar till läroplanens centrala innehåll i ämnet historia och samhällskunskap:
- Hi 7–9 Vad begreppen kontinuitet och förändring, förklaring, källkritik och identitet betyder och hur de används i historiskt sammanhang.
- Sv 7–9 Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Kopplingar till centralt innehåll i läroplan för gymnasiet i historia
- Hi 1a1 Tolkning och användning av olika slags källmaterial
- Hi 1a2,1b Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial utifrån källkritiska kriterier och metoder.
- Hi 2a, 2b Granskningar och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial, pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska frågeställningar.
- Hi 3 Olika metoder för att söka, bearbeta och sammanställa historiskt källmaterial, till exempel genom arkiv, muntlig historia eller digitala media.
- Hi 3 Källkritiska och metodiska problem förknippade med behandlingen av olika typer av historiskt källmaterial inom till exempel politisk historia, social historia eller miljöhistoria.
- Hi 3 Hur undersökningar baserade på primär källor utifrån en formulerad historisk frågeställning genomförs samt hur resultatet kan sammanställas, presenteras och ventileras.
- Hi 3 Hur historia används inom kulturarvssektorn, till exempel arkiv, bibliotek och museer utifrån ett regionalt eller lokalt perspektiv.
HUR?
Utifrån fallstudier arbetar eleverna själva med tema som historia, källkritik och reflexivitet i en miljö som i sig själv är en källa till kunskap. Eleverna får utifrån en rad olika typer av källor såsom föremål, kvarlevor, scenografi, brev, artiklar, dagstidningar, forskning och röster skapa en trovärdig historia.