AI i undervisningen (barn och unga)

Hur ska vi förhålla oss till AI i undervisningen?  

  • För dig som arbetar med barn och unga – många delar här gäller även dig som möter barn och unga i verksamheten tex inom Fritid Helsingborg 

Det är viktigt att vi har uttalade förhållningssätt gällande användning av AI. Det ökar tydlighet för både lärare, elever och vårdnadshavare och bidrar till en genomtänkt användning av AI-verktyg. Hur förhållningssätten på varje skola och verksamhet utformas beror på en rad faktorer, så som ålder på elever, hur kunskapsläget om AI ser ut hos tex pedagogisk personal, och vilket stöd som lärare och elever kan få. Första steget är att öka kunskapen och den digitala kompetensen om möjligheter och risker med AI – både bland personal och barn/unga. Samtidigt måste vi våga utforska AI och upptäcka hur det kan stödja dig både i din yrkesroll, men också för elevernas lärande. 

Nedskrivna förhållningssätt gör samtidigt att det blir lättare att diskutera och förbättra dem. Nedan har vi samlat stöd för er som i vardagen möter barn och unga att definiera vad detta innebär i just er verksamhet – oavsett det är i undervisningen eller inom fritidsverksamheten. VI hoppas detta kan hjälpa er att samtala kring AI, men också att tydliggöra ert förhållningssätt i er verksamhet. 

Gå tillbaka till Vägledningssidan Gå till AI för medarbetare

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.