Skola24 Frånvaro
Fullständiga riktlinjer för systemet hittar du här: Riktlinjer Skola24 – Likvärdig tillgång och användning (135 Kb)
Stödmaterial till användare och administratörer hittar du här
Registrering av frånvaro
Skola24 Frånvaro hanterar statistik över närvaro och frånvaro. Närvaro och frånvaro räknas utifrån schemat som lagts i Skola24 Schema, där lektionspass överförs automatiskt från schemat till frånvarosystemet kl 00.00 inför varje dag. När en lektion rapporteras i systemet registreras både frånvaro och närvaro för eleverna på lektionen samt eventuell anledning till frånvaro.
För att ge en korrekt bild måste alla elever vara korrekt schemalagda och rätt lärare kopplade till lektionspass enligt gällande riktlinjer och stöd kring schemaläggning.
Här hittar du stöd för att hantera frånvaro i olika scenarion.
Lärare ska rapportera sina schemalagda lektioner i skola24 i direkt anslutning till lektionen eller senast vid dagens slut. Rutin för hantering av pass med vikarie ska finnas (finns olika möjligheter i systemet), alla pass ska rapporteras även när ordinarie lärare är borta. När en lektion avslutats och rapporterats skickas eventuella meddelande om frånvaro till vårdnadshavare. Under varje termin bör rapporteringsgraden på skolan följas upp av skolledningen.
Vårdnadshavare/myndig elev anmäler frånvaro genom Unikum Familj, Skola24:as app, Skola24:as webbtjänst eller Skola24:as telefontjänst.
Vid frånvaro ska anledning anges enligt tabell nedan. Vårdnadshavare/elev kan endast välja anledningen anmäld frånvaro, övriga är tillgängliga för personal. Som regel ska varje minut oanmäld frånvaro registreras, t.ex. sen ankomst räknas från minut 1. Av praktiska skäl kan skolan välja att avrunda i vissa situationer.
Anledningar till frånvaro
Anledningen som anges i systemet styr hur det sedan ser ut i statistik och närvarorapporter, därför är det viktigt att rätt anledning anges. I statistiken kan en elev ha “Närvaro”, “Anmäld frånvaro”, “Ej anmäld frånvaro” och “Beviljad ledighet”.
All frånvaro renderar i ett meddelande hem till VH (max ett per dag dock). Undantag är “Annan aktivitet” som räknas som närvaro i skolan. Meddelandet skickas efter första avslutat och rapporterat pass med frånvaro.
OBS: I systemet tar vi inte ställning till om skälen till frånvaro är giltiga eller ogiltiga, det hanteras istället i en eventuell utredning av frånvaro enligt rutin för att fullgöra skolplikten.

Hantering av frånvaro
Problematisk frånvaro ska fångas upp och hanteras i ett tidigt skede. På sidan Frånvaro i grundskolan/grundsärskolan och skolplikt kan du läsa mer om vilka rutiner som gäller. Mentor har en viktig roll i detta och har god stöd av systemet om kopplingen “Ansvarig lärare” görs korrekt (se stödmaterial för mer information). Ansvarig lärare kan:
- se en översikt över dagens frånvaro på sina elever direkt på startsidan i Skola24.
- få automatiskt mail när frånvaron överstiger ett givet gränsvärde (som grund 25% på 14 dagar) för en elev.
Grafisk översikt för en elevs frånvaro är ett mycket bra verktyg för att analysera frånvaro. Den grafiska översikten är tillgänglig även för elev och vårdnadshavare. För att ha nytta av systemet måste frånvarorapportering ske på alla lektioner och i alla årskurser. På en grafisk översikt för en elev kan mentor snabbt se vilka lektioner som inte rapporterats och kontakta berörd lärare för att påminna.
Inställningar i systemet
En del inställningar för skolan ska vara gemensamma i staden och en del kan skolan själv välja. Här finns de som ska vara gemensamma samt några rekommendationer. Se stöd till Skola24-administratör för mer komplett lista.
Funktionen Automatisk frånvarobevakning ska vara påslagen för rollen “Ansvarig lärare” och minst en skolövergripande roll. Skolan väljer om man även vill koppla på för vårdnadshavare. Utskick ska ske varje vecka och utgå från det gemensamma signalsystemet med gränsvärdet 25% på 14 dagar. Mer information hittar ni här.
Funktionen Digital ledighetsansökan kan slås på om skolan önskar, mer information om funktionen hittar ni här.
- Antal dagar öppna för frånvarorapportering: 7 – Detta ställer krav på rutiner för att hantera frånvarande personals lektioner
- Frånvaroanmälan ska inte gälla tillsvidare, Maximalt 5 dagar – Sedan krävs ny anmälan, personal kan lägga in längre.
- Frånvaromeddelande: Efter elevens första lektion med frånvaro, med så mycket uppgifter som möjligt – All frånvaro renderar i ett meddelande hem till VH (max ett per dag dock). Undantag är “Annan aktivitet” som räknas som närvaro i skolan.
- Lärare har rätt att skapa egna rapporter, men inte tillgång till alla elever/grupper.
- Schemavisaren utan inloggning: visa INTE elevschema utan inloggning – Av säkerhetsskäl.