Schemaläggning i Skola24
Schema läggs i Skola24. I schemat kan flera arbeta samtidigt och allt sparas online. Data till schemat importeras från Edlevo (elever, klasser, grupper och lärare) och när schemat publiceras förs informationen över i Skola24 Frånvaro. Läs mer under Data in i systemet på sidan Organisation och rutiner kring Skola24.
För att kunna lägga schema behöver man dels ha rollen Schemaläggare i systemet och dels ha schemarättigheter i aktuellt schema. Rollen och schemarättigheter tilldelas av person med administratörsrättigheter i Skola24, t.ex. systemansvarig på skolan.
Schemat öppnas i en separat applikation som laddas ned första gången du öppnar schemat. Observera att den endast fungerar från webbläsaren Edge och i windowsmiljö.
Support till schemaläggare ges direkt av leverantör kring tekniska frågor. För frågor kring riktlinjer i Helsingborg eller annat specifikt för staden skickar du ett ärende till skolportalsupport.
Schemaläggning i Skola24
Schemat ska underhållas löpande under läsåret för att hantera förändringar och undantag så att närvaro/frånvarorapportering alltid kan skötas.
Varje skola ska ha en ansvarig schemaläggare som har genomgått utbildning, steg 1 för skolor upp till åk 6, steg 2 för skolor med åk 7-9 och gymnasium. Skolan kan välja att ge rollen schemaläggare till fler på skolan, för de rekommenderas åtminstone en grundkurs i schemaredigering. Skolan bör också vara restriktiv med rättigheterna för dessa extra schemaläggare; t.ex. bör de inte ha möjlighet att skapa nya scheman.
Grundregeln och prioriterat för schemaläggning är att varje elevs individuella schema ska motsvara elevens faktiska skoldag så långt som praktiskt möjligt så att närvaro och frånvaro rapporteras korrekt. Ingen elev ska vara schemalagd på två lektioner samtidigt och all förväntad lektionstid ska vara schemalagd.
Pass utan närvarorapportering – Lunch, konferenstid etc.
Alla pass som läggs i scheman där inte närvaro ska rapporteras ska undantas från rapportering i frånvarosystemet. För lunch och arbetstid görs det när man skapar ämnet i schemat, för övriga ämnen görs det istället i frånvarosystemet i tabellen “Ämnen”.
Individuella scheman
En del elever kan inte följa samma schema som övriga i gruppen. Det kan t.ex. handla om anpassad studiegång där eleven inte läser vissa ämnen.
Elever som inte ska vara på en lektion bör inte heller schemaläggas på lektionen. Varje elevs individuella schema ska motsvara de lektioner hen faktiskt förväntas närvara på. Ingen elev ska vara dubbelbokad, dvs förväntas vara på två pass samtidigt enligt schemat.
Detta kan lösas på olika sätt beroende på situation.
- Eleven kan plockas bort från gruppen lektionsvis, t.ex. på alla pass i ett viss ämne.
- Eleven kan läggas till på pass individuellt
- Eleven kan läggas i en egen grupp som schemaläggs separat – antingen helt eller parallellt med vissa pass där hen plockas bort från ordinarie grupp.
Ämneskoder
För att kunna titta på ämnen i statistiken är det viktigt att de kodas enhetligt. Därför ska gemensamma ämneskoder användas.
OBS: Gruppnamn är en rent organisatorisk fråga och har ingenting med kurskoder eller ämnen att göra. De behöver inte följa någon central standard.
Ämneskodningen ses över i samband med att ProCapita ersätts av Edlevo läsåret 2022/2023. Använd generellt ämneskoder/kurskoder från ProCapita vid schemaläggning. Färgkodning och text som visas i schemat får väljas fritt.