Kollegahandledare i Google for Education
-Lyft den digitala kompetensen på din skola!
Som ett led i att öka likvärdigheten inom pedagogernas digitala kompetens, erbjuder Pedagogiskt center nu en utbildningsserie för utvalda pedagoger vilka i förlängningen ska kunna handleda kollegor på den egna skolan i Google for Education.
Varje grund- och gymnasieskola erbjuds att anmäla 1 – 2 lärare.
Utbildningen omfattar tre heldagar under VT22 och kräver även en del självstudier.
Dessa blivande kollegahandledare i Google for Education, erbjuds efter utbildningen att genomföra prov till Google Certified Educator, nivå 1.
Vem vänder detta sig till?
- Du ska utses av din skolledare att genomföra utbildningen samt efter utbildningen ges möjligheter att genomföra kollegahandledning.
- Du behöver inte vara administratör i Google på din skola men ska vara väl insatt i tex Google Classroom, Dokument, Presentationer och Drive samt tycka att det är roligt att arbeta digitalt i klassrummet.
Efter genomgången utbildning erbjuder Pedagogiskt center fortsatt stöd för dig som kollegahandledare att handleda och inspirera kollegiet på din skola.
Utbildningen genomförs på Pedagogiskt center den:
- fredagen den 4 februari kl 08:30 – 15:30
- fredagen den 4 mars kl 08:30 – 15:30
- fredagen den 18 mars kl 08:30 – 15:30
Träffarna är obligatoriska. Datum för certifiering kan bestämmas individuellt.
Anmälan senast: 21 januari via HBG learns
Utbildningsteamet består av:
Eva Svensson, pedagogisk utvecklare, Filosofie licentiat i utbildningsvetenskap
Ola Sandén, mediepedagog
Jörgen Carlsson, systemförvaltare för Google for Education, certifierad Google Educator Level 1 & 2 samt Google Trainer
Vi lär oss använda:
Alla applikationer i Google Workspace for Education: Drive, Dokument, Gmail, Kalender, Kalkyl, Formulär, Presentationer, Sites, Meet, Classroom, Jamboard, Uppgifter, Keep.
YouTubes värdtjänster och lagring av videor på nätet samt Google Maps och Earth interaktiva kartor och satellitbilder.
Vi fördjupar oss i:
Varför ska vi arbeta digitalt? Kopplingen till bl a styrdokument och forskning.
Hur möjliggör vi en inkluderande undervisningsmiljö med enskilda tillgänglighetsinställningar som passar de olika elevernas unika förutsättningar och inlärningsbehov?
Vad kan digital didaktik ge för mervärde till undervisningen?
Vad är adekvat digital kompetens för elever och lärare?
Hur arbetar man smart och kreativt med bilder – upphovsrätt, digital källkritik och Creative Commons?