MDM (Mobile Device Management) är ett system för att hantera appar och inställningar i många mobila enheter samtidigt.
Att enkelt kunna kunna hantera våra iOS-enheter via Jamf School kommer ge oss möjligheten till:
smidigare administration
förenklad hantering
att framför allt förenkla den pedagogiska användningen
För att kunna managera en Apple-enhet i Jamfschool efter flytten, krävs att du återställer den. Inför återställningen, som nollställer din enhet, är det viktigt att se till att du har överfört allt du vill lagra till Google Drive, så att du inte förlorar något du ville spara.
MDM-ansvarig har tillgång till en manual som beskriver processen och förklarar hur allt material måste sparas på Drive eller iCloud knutet till autogenererade Apple-ID som baseras på utb-adressen.
Efter nollställning eller första gången du startar upp en iOS-enhet (iPad eller iPhone) så krävs det att den har minst operativsystemsversionen iOS 15.5. Du loggar in med ditt Google-konto (*@utb.helsingborg.se) eller det Google-konto som ska användas för enheten.
Äldre iPad’s såsom iPad 4, iPad Air 1:a och iPad Mini 1:a generationen klarar inte iOS 15.5 och måste därför kopplas till ett Google-konto samt placeras under din skola/enhet i Jamf School. Alla iPhone samt iPad Mini måste också kopplas till ett specifikt Google-konto före uppstart. Då iPad 4 och iPad Mini 1:a generationen har endast 32-bitars processor så begränsas antalet fungerande appar ytterligare, eftersom Apple slutade stödja 32-bitarsapplikationer 2020. Det är därför viktigt att fundera kring om dessa enheter kan vara ett digitalt verktyg som håller den nivå som krävs för att de ska kunna användas i din verksamhet.
Processen inleds med att den som är MDM-ansvarig på en skola/förskola utför en första bedömning för att avgöra om en app/webbtjänst är användbar i verksamheten och överensstämmer med GDPR-kraven. Efter denna bedömning, fyller MDM-ansvarige i ett beställningsformulär och väntar på godkännande.
Om ett PUB-avtal krävs för att kunna använda en app/tjänst är det verksamheten som ska nyttja app/tjänst som ansvarar för upprättandet av PUB-avtal.
Ett bibliotek med appar växer fram utifrån de appar som efterfrågas och nås av MDM-ansvarig. Denna samling gör det möjligt för administratörer i våra skolor och förskolor att se vilka appar och webtjänster som är godkända/ej godkända och kan sen beställa licenser av dem via supportformuläret. Biblioteket visar INTE appar/webbtjänster utifrån pedagogisk granskning, utan enbart utifrån GDPR.
Finns inte en app/webbtjänst i biblioteket gäller alltså ovan rutin där MDM-ansvarig gör en egen granskning och en ny beställning via formuläret.
Betalning för appar hanteras genom internfakturering. Länk till Biblioteket av appar/tjänster som har GDPR-granskats.