Omdömen och utvecklingsplan (IUP)
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen innehåller två delar, dels omdömen, dels en planering för elevens fortsatta arbete mot läroplanens mål.
Under sommaren har Unikum arbetat med att förenkla och förbättra bedömningsprocessen för lärare. Det innebär att det släpps en hel del ny funktionalitet och ändringar i gränssnittet under hela hösten. En av dessa förändringar rör de olika nivåerna som man markerar i samband med omdömet. Det innebär det som tidigare hette “insats krävs” nu heter samma som enligt de allmänna råden; “ännu ej godtagbara kunskaper”. Insatsbehovet markeras för sig genom att klicka på “publicera och markera insats”.
Här kan du ta del av Unikums ändringar (länk till Unikums blogg)
Så här använder vi funktionerna för ikonen kunskaper

1 & 2. Inför utvecklingssamtalet och bedömning av kunskaper
Omdömen och underlag till utvecklingssamtal
I fritextrutorna 1 och 2 skriver du, som ämneslärare, en summering inför utvecklingssamtalet. Denna sammanfattningen blir ett stöd för elev/vårdnadshavare/mentor.
I fritextruta 1 ska du summera:
- Vad eleven kan och har utvecklat… (kunskaper och förmågor) – Nuläget
I fritextruta 2 ska du summera:
- Vad eleven behöver utveckla… – konkretisering av det du också kopplar som utvecklingsområde (3)
- Hur lärare/skolan, ska arbeta för att stödja elevens fortsatta lärande
Rektor avgör angående användning av Kunskapskravstabellerna som finns som flik “Visad kunskap” vid respektive ämne.
3 Utvecklingsområden – att fokusera på i ämnet
Utifrån det du angett i 2 “vad eleven behöver utveckla…” – Välj prioriterade utvecklingsområden (3) för eleven genom att koppla till de nationella målen för ämnet. (Använd främst förmågorna i syftestexten för ämnet, samt ev nästa nivå för kunskapskraven.)
4 Bedömning av kunskaper -mot kunskapskraven
Utifrån det du angett i rutorna 1-3, gör du en summering genom att välja status för var eleven befinner sig i nuläget i förhållande till kunskapskraven.
Denna funktion ska användas i samband med att du förbereder underlag för utvecklingssamtal samt vid terminsslut. Det senare ska ske för att säkerställa att angiven status stämmer med betygen för åk 6-9 samt för uppföljning av kunskapskraven för åk 3.
Status kring kunskapskraven ska uppdateras för alla elever i åk 1-9 i alla ämnen eleven fått undervisning i hittills. Bedömning sker mot tre nivåer –ännu ej godtagbara kunskaper, godtagbara kunskaper samt mer än godtagbara kunskaper. Uppdatering sker vid två tillfällen:
- I samband med utvecklingssamtal och skriftliga omdömen – senast v. 43 i oktober månad, respektive senast v.13 i mars månad
- Vid terminsslut: i december respektive juni månad i det fall status är ändrad.
Syfte är att använda detta underlag som stöd i uppföljningsarbetet och för analys under processens gång. Det är av stor vikt att du inte enbart gör ”ny bedömning mot kunskapskraven” utan att komplettera med information på liknande sätt som ovan.
5.Markera insats
Om en elev är i behov av insats så ska man markera insats. Detta görs numera på en egen knapp (5):

När ska du markera insats på en elev?
Om en elev är i behov av insats genom extra anpassningar eller särskilt stöd oavsett om eleven har “ännu ej godtagbara kunskaper”, “godtagbara” eller “mer än godtagbara kunskaper”.
Måste jag markera insats om jag bedömt “ännu ej godtagbara kunskaper”?
Nej, om du bedömer att eleven kommer att nå godtagbara kunskaper vid ledning och stimulans inom ordinarie undervisning, behöver du inte markera insatsbehov.