Utvecklingssamtal

Det är obligatoriskt att från förskoleklass upp till årskurs 9, inklusive fritidshem att dokumentera sina utvecklingssamtal i Unikum.

Alla använder Helsingborgs stads samtalsmallar

Inför hösten 2020 har mallarna uppdaterats utifrån ett studie- och yrkesvägledande perspektiv- valkompetens. Syftet är att öka elevens (och vårdnadshavarens) medvetenhet om sin vägledningsprocess- som en röd tråd kopplat till lärandet. Eleven ges möjlighet att reflektera över sin kunskap om sig själv och omvärlden, förståelse för kopplingen mellan skolan och omvärlden samt sitt framtida studie- och yrkesval.  

Inför hösten 2020 finns det fler mallar att välja på och de är numera indelade mer i olika stadier. Mentor väljer den mall som passar bäst och ansvarar för att varje elev ha en aktuell samtalsmall.

  1. Helsingborgs stads skolor – Förskoloeklass inkl fritidshem
  2. Helsingborg stads skolor – Grundskola åk 1-6 inkl. skattningsfrågor och fritidshem
  3. Helsingborgs stads skolor – Grundskola åk 1-6 inkl. skattningsfrågor
  4. Helsingborgs stads skolor – Grundskola åk 1-6
  5. Helsingborgs stads skolor- Grundskola åk 1-6 inkl fritidshem
  6. Helsingborgs stads skolor – Grundskola åk 7-9
  7. Helsingborgs stads skolor – Anpassad grundskola
  8. Helsingborgs stads skolor – Anpassad grundskola inklusive fritidshem

Mallarna finns märkta som kommunens favoriter i Skolbanken under Samtals-mallar.

Samtals-mallen innehåller följande flikar, som ingår i förberedelsen inför utvecklingssamtalet:

  • Samtalsöversikt – Visar en sammanfattning av vilka ämnen som eleven har fått bedömning i inför utvecklingssamtalet, samt mål/överenskommelser från tidigare utvecklingssamtal. Här finns även möjlighet att, i Noteringar, föra minnesanteckningar kopplat till utvecklingssamtalet. Mentor kan också boka tid för samtal med berörda, samt eleven kan förbereda sig inför utvecklingssamtalet. Genom klickbara länkar nås Kunskaper och Överenskommelser.
  • Överenskommelser – Här skrivs överenskommelser som görs vid utvecklingssamtalet. Ev. kompletterar ansvarig ämneslärare med formulering av överenskommelsen och koppling till Lgr11.

Gällande förskoleklass och fritidshem är flikarna upplagda på annat sätt än på bilden nedan.

 

4     ÖVERENSKOMMELSER – den framåtsyftande planen

När överenskommelser görs och nya mål sätts vid utvecklingssamtalet ska koppling till nationella mål alltid ske (förmågorna i syftestexten för ämnet samt ev. nästa nivå för kunskapskraven). Man kan koppla en överenskommelse till flera ämnen.

Mentor skapar ny överenskommelse/mål under fliken ”Överenskommelser”, under ikonen Samtalet, eller via länken på Samtalsöversikten.

 

 Mentor ansvarar för processen inför utvecklingssamtalet och anger till exempel visa vårdnadshavare, samtal genomfört. Efter genomfört samtal väljs alternativet ”arbetar med överenskommelser” och därmed låses samtalsmallen. Därefter tilldelar mentor en ny samtalsmall till eleven. Den tidigare mallen arkiveras automatiskt.

Tänk på att efter genomfört samtal bör planeringar och matriser som inte längre används inaktiveras.

Specifikt för anpassad grundskolans samtals-mall

Under fliken Överenskommelser och i mallen för en ny överenskommelse finns en fritextruta där du, som mentor, kan skriva information kring vilket slags stöd eleven fått/behöver.

 

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.