Upphandling av pedagogiskt IT-stöd

Under 2025 påbörjas upphandlingen av nytt pedagogiskt IT-stöd – ofta kallat lärplattform, för att säkerställa att verksamhetens behov att driva och följa upp det dagliga pedagogiska arbetet får fortsatt stöd. Målet är en modern och användarvänlig lösning som långsiktigt stödjer både pedagoger, elever, skola och förvaltning. Upphandlingen ska vara klar till sommaren 2026. Här kan du läsa mer om processen.

Varför upphandlar vi?

De nuvarande avtalen för Unikum och Itslearning löper ut sommaren 2026. Kommunen är enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) skyldig att konkurrensutsätta större inköp. Det innebär att vi inte kan förlänga eller direktupphandla lärplattform utan att genomföra en ny upphandling. Syftet är att säkerställa en lösning som bäst möter verksamhetens behov när det gäller kvalitet, funktion och kostnad – samtidigt som processen är rättvis, transparent och objektiv. 

Vilka system påverkas?

Den här upphandlingen påverkar som sagt främst Unikum och Itslearning, men även andra digitala verktyg och arbetssätt kan förändras beroende på vilken lösning som väljs. Upphandlingen är därför en möjlighet att se över och förbättra hur vi arbetar med helheten runt det dagliga pedagogiska IT-stödet i kommunen. 

Projektorganisation

Projektgruppen består av deltagare från SFF och leds av inköpsavdelningen på SLF. Utöver projektgruppen deltar även andra personer vid behov, beroende på deras roller. Referensgrupper med representanter från samtliga skolformer är också knuten till upphandlingsprojektet. Skol- och fritidsförvaltningens styrgrupp har övergripande styrning och fattar beslut som är relaterade till upphandlingens arbete och resultat. 

Hur ser arbetet ut framåt?

Under våren och sommaren 2025 pågår ett förarbete inför upphandlingen med omvärldsbevakning, leverantörsmöten och insamling av behov från verksamheten. Upphandlingen startar hösten 2025 där våra behov och krav formaliseras för att under våren 2026 annonseras publikt. Därefter tas svar på upphandlingen in och utvärderas för att till sist mynna ut i nya avtal som ska vara klara till sommaren 2026. Beroende på utfall i upphandlingen kan det bli några förändringar i arbetssätt, införande av ny teknik eller andra omställningar samt utbildning inför och under läsåret 26/27. Något att ta med sig framåt i den långsiktiga planeringen. 

För frågor om upphandlingen, vänd er till vår upphandlingsprojektledare Pär Emilsson.
För frågor om våra referensgrupper vänd er till Mona Andersson, teamchef. 

 

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.