Egenkontroll miljö- och hälsoskydd
Varje verksamhet är skyldig att upprätta ett egenkontrollprogram för miljö- och hälsoskydd. Syftet är att förebygga hälsorisker och negativ miljöpåverkan.
Verksamhetsutövaren ska fortlöpande och systematiskt undersöka och bedöma riskerna med verksamheten ur hälso- och miljösynpunkt. Du ska dokumentera resultatet av undersökningar och bedömningar. Detta görs lämpligast via vårt digitala egenkontrollsystem i stratsys.
Egenkontroll handlar om att kontrollera och följa upp den egna verksamheten utifrån de risker för människa och miljö som kan finnas i verksamheten. Miljö- och hälsoskydd handlar till exempel om att ha
- rutiner för hur du hanterar farligt avfall
- rutiner för smittskydd och hygien
- rutiner för hantering av kemikalier med mera.
Riskinventering
Syftet med en riskinventering är att upptäcka eventuella fel eller brister i lokalen eller i de rutiner som finns upprättade i verksamheten.
Rutiner
När alla risker har identifierats är det viktigt att upprätta rutiner för att förebygga riskerna. Dessa rutiner finns i det digitala egenkontrollsystemet i stratsys och kan anpassas till den egna verksamheten. Kryssa för de rutiner som du är intresserad av och klicka på knappen nästa. Då får du upp information om rutinen, klickar du nästa ännu en gång kommer du till själva mallen för den valda rutinen. Används den digitala egenkontrollen via stratsys använder ni inte dessa mallar.
Läs mer om vad rutinerna bör innehålla på Miljöförvaltningens informationssida- egenkontroll av din lärmiljö
Laglista
Laglistan är en förteckning över alla lagar och förordningar som rör miljö- och hälsoskyddsarbetet på en förskola eller skola. Laglistan ska enligt egenkontrollen finnas dokumenterad.