Press och media
Kommunikation och marknad ansvarar för att publicera pressmeddelanden. Du är välkommen att kontakta kommunikation och marknad om du har en nyhet som du vill ska bli uppmärksammad av media eller om du har frågor om hur du ska göra om media kontaktar dig.
Pressmeddelande
När du har en nyhet på gång som du gärna vill att media ska uppmärksamma börjar du med att ta kontakt med oss. Det första vi gör är en nyhetsbedömning. Inom staden har vi gemensamma riktlinjer för vad som är och inte är ett pressmeddelande. Det kan bli så att vi istället lägger din nyhet i en annan kanal, till exempel i sociala medier som är både snabbt, enkelt och effektivt för att få spridning.
När vi gjort bedömningen att det är pressmeddelande som är mest effektivt lägger vi ut det på sajten Mynewsdesk som bevakas av journalister både inom dagspress, fackpress, radio och tv. Det är avdelningen för kommunikation och marknad som publicerar pressmeddelanden.
Media är en chans att ge din bild
När media kontaktar oss på skol- och fritidsförvaltningen är det för att vi har sakkunskapen och ansvaret för våra verksamheter. Som chef och ansvarig är det alltid du som kan verksamheten bäst och därför är det du som ska svara på journalistens frågor. Vi på avdelningen för kommunikation och marknad ger dig råd och stöd i vad du ska tänka på och hur du kan formulera dig. Allt för att du ska känna dig lugn och avslappnad i din kontakt med media.
Public relations
Public Relations är ett vitt begrepp som enkelt kan sammanfattas som arbetet med att ge vår organisation ett gott rykte. PR-arbetet innefattar i stort sett all vår kommunikation med omvärlden som sammantagen påverkar allmänhetens bild av oss. Det kan handla om publiceringar på webbplatser och i sociala medier, debattartiklar och hur vi hanterar kriser. Avdelningen på kommunikation och marknad följer trenderna i media, skriver pressmeddelanden, och ger strategisk rådgivning till ledningen med mera. Ett exempel på strategiskt PR-arbete är vår satsning på Employer Branding.