Skötsel och underhåll – vem gör vad?

Våra lokaler och utemiljöer behöver skötsel och underhåll; både för att ni som vistas där ska trivas och må bra och för att byggnaderna ska hålla länge och ha låga driftskostnader. Fastighetsägare, hyresgäster och driftpersonal, vi har alla olika roller och uppgifter i arbetet för välskötta fastigheter.

Avtalen mellan fastighetsförvaltningen och er hyresgäster styr vem som ansvarar för olika områden. Avtalen reglerar frågor som: Vem sköter vad i utemiljö och byggnader? Och när något behöver bytas ut eller åtgärdas, vem ser till att detta blir gjort och vem tar kostnaden? Ett par grundprinciper är att ni som hyresgäster ansvarar för städning i och runt byggnaden och att sopor blir hämtade. Detta ingår inte i hyran. Skötseln av grönytor ingår oftast i hyresavtalet. För flera av våra ansvarsområden anlitar vi på fastighetsförvaltningen entreprenörer, till exempel våra driftbolag.

För att förenkla och påminna om kontraktet och de gränsdragningar det innehåller vad gäller skötsel och underhåll, har vi tagit fram tips som lyfter områden där vi har märkt att det finns osäkerheter eller som ibland glöms bort. Vi hoppas att de ska ge svar på en del frågor. Att de ska underlätta för er att förstå var ert ansvar ligger och varför det är viktigt att skötseln fungerar. Skulle ni fortfarande vara tveksamma, kontakta gärna er förvaltare. Och naturligtvis, felanmäl om ansvaret är vårt, så att vi kan vidta de åtgärder som behövs.

Ta också hjälp av checklistan för underhållsbesiktning som fastighetsförvaltningen har tagit fram för att lyfta ytterligare skötsel och underhållsåtgärder.

RA
Rebecka Andersson

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.