Leksaker
I förskolemiljön finns många olika material som används till lek, omsorg, utveckling och lärande. En del leksaker och skapandematerial kan bestå av flera olika beståndsdelar såsom plast, trä, metall, gummi, textil och papper och kan därför innehålla många olika kemikalier.
Det är viktigt att se över de material som finns och rensa ut material som kan innehålla skadliga ämnen. Generellt kan man säga att saker som är inköpta före 1 juni 2007 inte omfattades av någon kemikalielagstiftning när de producerades. De innehåller därför potentiellt mer farliga kemikalier än saker tillverkade efter att EU:s samlade kemikalielagstiftning, REACH, infördes. Det är viktigt att poängtera att lagstiftningen endast gäller inom EU, varor köpta utanför EU omfattas därmed inte av denna kemikalielagstiftning.
Återbruk av material är bra ur både pedagogisk och miljömässig synpunkt. Det är viktigt att veta vad materialen du tar in i verksamheten innehåller för att inte riskera att förorena inomhusmiljön med onödiga kemikalier. Naturliga material är att föredra i det pedagogiska återbruksarbetet. Gammal elektronik och byggnadsmaterial som papprör, kablar med mera, är exempel på produkter som inte är lämpade för återbruk. Om du är osäker på kemikalieinnehållet i materialet är det alltid bäst att låta bli att ta in det i verksamheten innan du vet säkert. Fråga förvaltningens miljösamordnare om råd eller kontakta miljöförvaltningen för vägledning.
Rensa bland plastleksaker
Mjuka plastleksaker som är tillverkade av PVC och som är äldre än 2007 kan innehålla skadliga kemikalier och allergiframkallande ämnen. Under 2011 började ett nytt leksaksdirektiv att gälla i EU med skärpta kemikaliekrav för leksaker. Enligt leksaksdirektivet får de ingående kemiska ämnena i leksaker inte innebära någon risk för människors hälsa. Eftersom kemikaliekraven har skärpts är nya leksaker bättre ur kemikaliesynpunkt.