Klagomålshantering

Klagomålshantering ger huvudmän och skolor en möjlighet att rätta till brister för att kunna erbjuda en god utbildning i en trygg miljö.

Klagomålshantering innebär att barn, elever, vårdnadshavare och medborgare ska kunna lämna in sina synpunkter till huvudmannen. Huvudmannen ska sedan utreda frågan och åtgärda påtalade brister i verksamheten. Enligt skollagen ska alla huvudmän ha ett system för att ta emot och utreda klagomål mot den utbildningen som huvudmannen bedriver. I skollagen (4 kap. 8§) finns bestämmelser om att alla huvudmän ska ha skriftliga rutiner för klagomålshantering. Varje förskola och skola ska ge information om hur klagomål och synpunkter kan framföras.

Klagomålshantering kan även bli ett viktigt redskap i huvudmannens systematiska kvalitetsarbete. Huvudmannens arbete med förbättringar blir enklare om utvecklingsområdena är synliga och tydliga.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.