Klagomålsrutiner för fristående huvudmän

Enligt 4 kap 8 § skollagen varje huvudman ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Skyldigheten gäller även fristående huvudmän.

Enligt 26 kap. 4 § skollagen har en kommun tillsyn över förskola vars huvudman kommunen godkänt, samt pedagogisk omsorg vars huvudman kommunen har förklarat ha rätt till bidrag. Kommunen utövar inte tillsyn över bestämmelserna om kränkande behandling i skollagen.

Om en enskild är missnöjd med verksamheten hänvisas denne till utredare på avdelningen för administration och juridik, som i första hand hänvisar till den fristående huvudmannens klagomålsrutin.

Den enskilde ska informeras om möjligheten att lämna en skriftlig anmälan till barn- och utbildningsnämnden, som är tillsynsmyndighet för fristående förskolor. Om uppgifterna rör kränkande behandling ska den enskilde informeras om möjligheten att göra en anmälan till Barn- och elevombudet.

Följande arbetsgång ska följas för anmälningar som kommer till barn- och utbildningsnämnden gällande fristående huvudman.

Fristående förskola

  • Registrator registrerar den inkomna anmälan och skickar den till ansvarig handläggare på avdelningen för administration och juridik.
  • Registrator meddelar avsändare att anmälan tagits emot och anger vem som är handläggare i ärendet samt ärendets diarienummer.
  • Ansvarig handläggare bedömer om anmälan ska
  1. skickas till huvudmannen för den fristående verksamheten för hantering inom ramen för dennes klagomålshantering.
  2. överlämnas till annan ansvarig tillsynsmyndighet.
  3. utredas som ett tillsynsärende.
    • Vid enskilt anmälningsärende – inhämtande av skriftligt yttrande från huvudman.
    • Vid upprepade signaler om brister i verksamheten – inhämtande av skriftligt yttrande från huvudman och tillsynsbesök på anmäld enhet.
    • Vid allvarliga och brådskande ärenden – oanmält tillsynsbesök.
  • Inkommet yttrande från huvudmannen skickas till anmälaren för inhämtade av eventuella synpunkter. Därefter fattas beslut i ärendet.
  • Vid konstaterade brister följs ärendet upp och huvudmannen ges möjlighet att redovisa vidtagna åtgärder.
  • Ansvarig handläggare ansvarar för att samtliga handlingar i ärendet diarieförs.
  • Ansvarig handläggare sammanställer inkomna anmälningar.
  • Redovisning av inkomna anmälningar sker i årsrapport till barn- och utbildningsnämnden första kvartalet varje år.

Fristående grund- eller gymnasieskola

  • Om en enskild är missnöjd med verksamheten på en fristående grund- eller gymnasieskola ska denne uppmanas att ta kontakt med rektor/fristående huvudman.
  • Den enskilde ska upplysas om att Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för verksamhet vid en fristående grund- eller gymnasieskola och att det går att vända sig dit med en anmälan.
  • Om det kommer in en skriftlig anmälan ska registrator vid skol- och fritidsförvaltningen registrera handlingen.
  • Ansvarig handläggare informerar avsändaren om att anmälan tagits emot samt att den skickas till Skolinspektionen som är tillsynsmyndighet för fristående grund- och gymnasieskola, förutsatt att avsändaren vid kontakt inte är av annan åsikt.
  • Registrator diarieför handlingar i ärendet och avslutar ärendet hos barn- och utbildningsnämnden.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.