HR-avdelningen
HR-avdelningens uppdrag är att leda, utveckla och samordna stadens gemensamma arbetsgivarpolitik med tillhörande HR-processer och arbetsgivarvarumärke. På uppdrag av samverkande kommuner inom Familjen Helsingborg hanterar vi lön- och pensionsadministration.
Vi arbetar på uppdrag av kommunfullmäktige, kommunstyrelsens HR-utskott, stadsdirektören samt förvaltningschefen på stadsledningsförvaltningen.
Vi levererar service och kompetens inom löne- och pensionsadministration på uppdrag av samarbetsorganisationer inom Familjen Helsingborg.
HR-direktör är Jörgen Fransson.
HR-utskottet
För samordning och utveckling av stadens arbetsgivarpolitik finns ett HR-utskott bestående av fem ledamöter och tre ersättare. Utskottets uppdrag är att på kommunstyrelsens vägnar besluta i frågor inom HR-området.
HR-avdelningen består av tre enheter
Arbetsgivarenheten möjliggör för staden att vara en attraktiv arbetsgivare genom att utveckla stadens arbetsgivarpolitik och stärka förvaltningarna i det stadsgemensamma HR-arbetet utifrån kontext och behov.
Enhetschef för arbetsgivarenheten är Cecilia Vikström.
Enheten för projekt och kommunikation leder stadsövergripande projekt och utvecklingsuppdrag inom HR-området, ansvarar för stadens arbetsgivarvarumärke samt är kommunikationsstöd för stadens HR-organisation
Enhetschef för enheten för projekt och kommunikation är Katarina Erbacke.
HR-servicecenter har som uppdrag att hantera löneadministration, pensionsadministration och systemförvaltning av samverkande partners lönesystem. De säkerställer lönehanteringsprocessen för samverkande kommuner inom Familjen Helsingborg.
Uppdraget baseras på en tjänstebeskrivning och ett SLA (Service Levele Agreement) som tydliggör vad HR-servicecenter respektive samverkande kommun utför i löneprocessens olika delar.
Uppdraget baseras på följande målsättningar:
- Rätt lön i rätt tid till rätt kostnad
- Stöd till verksamheten
- Kvalité och effektivitet
- Service och tillgänglighet
HR-servicecenterchef är Carl-Gustaf Suwe.