Skolfam – Skolsatsning inom familjehemsvården

Skolfam bygger på forskning om utbildningens betydelse för familjehemsplacerade barn.

Bo Vinnerljung, professor i socialt arbete och expert inom Socialstyrelsen, har i flera registerstudier kommit fram till att barn som har varit familjehemsplacerade under uppväxten löper stora risker inom flera områden. Barnen riskerar till exempel i väsentligt högre utsträckning än andra att endast uppnå en låg utbildningsnivå samt att drabbas av fysisk och psykisk ohälsa, arbetslöshet och bidragsberoende i vuxen ålder. Skolfam utformades och utvärderades tillsammans med Bo Vinnerljung under perioden 2005-2008

Utbildning en skyddsfaktor

Så går arbetet till Ansvaret är gemensamt Målet med Skolfam är att öka förutsättningarna för bättre skolresultat hos familjehemsplacerade barn och att utveckla ett förebyggande arbetssätt. Genom att följa individer ökar kunskapen om målgruppens förutsättningar och det blir möjligt att sprida metoder och erfarenheter till många fler barn.

Det gemensamma ansvaret mellan Socialtjänst och skola innebär att skolor och familjehem som ingår i satsningen kan räkna med stöd från både Skolfam-teamet och övriga medverkande parter. Det kan till exempel handla om råd och tips kring metoder eller hjälp i kontakter med socialtjänsten. Det kan också handla om andra funderingar som rör barnens utveckling.

Skolfam omfattar de barn som (vid arbetets start) går i förskoleklass upp till och med årskurs sju och som är familjehemsplacerade av Helsingborgs stad. Till varje barn knyts ett team med en psykolog, en specialpedagog, barnets socialsekreterare och familjehemmets socialsekreterare som i sin tur samverkar med skolan och familjehemmet.

Arbetet består av fyra faser:

1. Kartläggning. Teamet börjar med att göra en kartläggning av barnets förutsättningar genom standardiserade psykologiska och pedagogiska tester.

2. Analys, utbildningsplan och uppföljning. Barnets behov och styrkor analyseras och individuella mål tas fram. Skolfam-teamet, skolans pedagoger, rektor och familjehemmet kommer tillsammans överens om en utbildningsplan. Teamet föreslår stödjande insatser när de bedömer att det är nödvändigt och följer regelbundet upp utvecklingen. Vid behov får arbetslaget i skolan handledning av Skolfam-teamet i de arbetssätt som parterna gemensamt har bestämt sig för att använda.

3. Kartläggning nr. 2. Efter två-tre år görs kartläggningen om på nytt för att ta reda på om och på vilket sätt resultaten har påverkats. Samma tester används som i kartläggning 1.

4. Fortsatt uppföljning. Teamet följer barnet under hela grundskolan så länge barnet är familjehems placerat. Både svensk och internationell forskning visar att det finns tydliga kopplingar mellan vissa förhållanden i uppväxtmiljön och förmågan att skapa sig en positiv framtid. Goda utbildningsresultat har stor betydelse för alla barns framtidsutsikter. För familjehemsplacerade barn är goda resultat i skolan en särskilt viktig skyddsfaktor.

Enligt Barnkonventionen, artikel 28, har alla barn rätt till utbildning. Målet med Skolfam – Skolsatsning inom familjehemsvården – är att se till att barn i familjehem får samma möjligheter till god utbildning som andra barn och att de går ut grundskolan med godkända betyg. På så sätt kan samhället kompensera för de risker som en familjehemsplacering kan innebära och öka barnens chanser att lyckas senare i livet. Skolfam är en förebyggande satsning som vänder sig till alla barn i målgruppen – även till dem som fungerar bra.

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.