Q & A – sociala utskottet
Här svarar socialförvaltningens jurister på vanliga frågor.
Här svarar socialförvaltningens jurister på vanliga frågor.
Beslut som ska fattas av, eller anmälas till, sociala utskottet skickas digitalt till funktionsbrevlådan utskottssekreterare i LifeCare senast tisdag klockan 17.00. Handlingar som lämnats in i tid tas upp på sociala utskottets sammanträde veckan efter. Sen inlämning godkänns av verksamhetschef och ska snarast meddelas utskottssekreterare.
Chef medverkar på sociala utskottets sammanträden. Utgångspunkten är att sektionscheferna ska vara tillräckligt väl insatta i sina respektive ärenden för att kunna svara på eventuella frågor från politikerna. Handläggare ska därför som regel inte behöva närvara vid utskottets sammanträden.
När det kommer till att skicka utredningen och beslut till berörda parter är det viktigt att skilja på om det görs innan utskottets sammanträde (kommunicering) eller efter att beslut har fattats (expediering).
Kommunicering innebär en skyldighet för oss att, till parterna och deras eventuella offentliga biträden, skicka det underlag som lämnas till sociala utskottet innan ett slutligt beslut fattas i ärendet. Kommuniceringsskyldigheten syftar till att skydda enskildas rättssäkerhet och intresse av att ”inte dömas ohörd”. Myndigheter ska inte kunna besluta om myndighetsutövning för en enskild utan att denne har fått möjlighet att yttra sig över underlaget innan myndigheten fattar sitt beslut.
Expediering innebär att parterna, och eventuella offentliga biträden, i ärendet underrättas om innehållet i sociala utskottets beslut. Underrättelse om beslut är avgörande för att parterna ska kunna tillvarata sin rätt att överklaga.
Läs: Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten sida 421 ff samt 432.
Handläggarna ansvarar själv för kommunicering av utredningen till parterna och deras eventuella offentliga biträden. Kommuniceringen ska ske i så god tid att den som är part ska ha fått möjlighet att yttra sig över uppgifterna innan sociala utskottet fattar sitt beslut. Parterna ska få del av beslutsunderlaget senast ett par dagar innan utskottets sammanträde.
Det formella beslutet utgörs av protokollsidan för ärendet ifråga tillsammans med protokollets första sida där det framgår vem som har närvarat och att protokollet har justerats. Efter utskottets sammanträde expedieras beslutet till parter och eventuella offentliga biträden av utskottssekreterare. Beslutet skickas digitalt via LifeCare till ansvarig socialsekreterare. Beslutsunderlaget skickas inte tillbaka.
Gällande ärenden som ska skickas till en annan myndighet, såsom ansökningar eller yttranden till förvaltningsrätten, expedieras sociala utskottets beslut tillsammans med beslutsunderlaget.
Kommunicering ger en part tillfälle att komplettera och kontrollera utredningsmaterialet som ligger till grund för utskottets beslut. Det står parten fritt att avgöra om han eller hon vill yttra sig över materialet eller inte.
Eventuella synpunkter på utredningen som inkommer under kommuniceringstiden ska tas med i beslutsunderlaget. Inkommer skriftliga synpunkter ska dessa bifogas utredningen. Muntliga synpunkter som inkommit avseende utredningen ska dokumenteras och framföras på lämpligt sätt till sociala utskottet.
Läs: Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten sida 421 ff.
Parter har i vissa uppräknade fall rätt till offentligt biträde om det inte kan antas att behov av biträde saknas. Socialnämnden har å sin sida en skyldighet att anmäla behovet av offentligt biträde. Rätten till biträde gäller i ärenden angående;
Offentligt biträde ska även förordnas i ärenden om beredande av vård, eller omedelbart omhändertagande, enligt LVM.
Huruvida vi ska göra en framställan till förvaltningsrätten om offentligt biträde eller ej får avgöras i varje enskilt fall. Utgångspunkten är att rätten till biträde gäller. Är vi osäkra på om en part behöver biträde är rekommendationen att kontakta förvaltningsrätten som får avgöra om det finns skäl att förordna offentligt biträde.
Läs: Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten sida 312 ff.
En part har rätt att få företräde inför sociala utskottet. Syftet med företrädet är att parten ska ges möjlighet att yttra sig över beslutsunderlaget inför den som ska besluta i det enskilda ärendet. Finns ett offentligt biträde ska denne som regel framföra partens synpunkter. Det är viktigt att den enskilde är införstådd med syftet med företrädet och att hen inte kommer ha möjlighet att medverka vid utskottets övervägning eller under själva beslutsfattandet.
Så tidigt som möjligt innan sammanträdet ska handläggare i samråd med utskotts sekreterare bestämma en lämplig tid för företrädet under utskottets sammanträde. Handläggare ansvarar för att part, och eventuellt offentligt biträde och/eller tolk, informeras om tiden för företrädet och att de som ska medverka finns på plats i väntrummet inför företrädet.