rePULSE
rePULSE är en välbeprövad arbetsmetod för impulskontroll och träning av sociala färdigheter. Genom att strukturerat kartlägga olika situationer och reflektera kring tankar och känslor som uppstått kan man lära känna sina egna reaktionsmönster och bli bättre rustad för att hantera liknande situationer.
Grundaren bakom rePULSE heter Gunilla Dobrin. Hennes utgångspunkt är ART (Aggressive Replacement Training). Men istället för att som i ART arbeta med grupper arbetar man här individuellt med varje persons specifika svårighet.
Metoden är uppbyggd utifrån 10 individuella samtal där man arbetar som ett team bestående av en forskare- som är expert på sig själv och en forskarassistent. Forskaren uppmuntras sätta ord på sina tankar och känslor med hjälp av assistentens frågor. Genom att identifiera olika känslor och lära känna sina reaktionsmönster kan forskaren därefter välja ett nytt agerande.
Till grund för kursen finns ett kognitivt förhållningssätt och är uppbyggd utifrån en triad med hörnstenarna; tanke, känsla, beteende enligt modellen här nedan. Kursen utgår från var den unge befinner sig just nu och till vilket av hörnen som arbetet bör riktas i första hand.
Vi ifrågasätter tankarna och letar efter tankefällorna som styr det impulsiva agerandet – reFLECT.
Vi undersöker vilka känslor som tankefällorna skapat och vilka känsloreaktioner de utlöst – reACT.
Vi söker nya sätt att hantera känslorna och agera konstruktivt i situationen – reLEARN.
Målgrupp
Barn och ungdomar från 5 år och uppåt med svårigheter i att identifiera och reglera sina känslor, problemlösning och sociala färdigheter.
Syfte
Metoden rePULSE syftar till att tillsammans undersöka och identifiera vad som ligger bakom olika beteenden och känslor.
Vill du veta mer?
Läs mer här om rePULSE och om Gunilla Dorbins arbete www.repulse.se.