Samverkansutredning föräldrasamtal

Underliggande frågor kan ses som ett stöd i samtalet med föräldrar där både resurser och brister och vad som fungerar och inte fungerar lyfts fram. Förutom vårdnadshavare kan det finnas styvförälder eller biologisk förälder som inte är vårdnadshavare men som är en viktig person i den unges vardag som också det ska ställnings till om de ska erbjudas föräldrasamtal/intervju.

Frågorna är uppdelade efter behovsområden, med fokus på föräldraförmågan, hur den vuxna möter den unges behov.

Utgångspunkten är ungdomar 11 – 15 år. Ungdomen får frågor som ger dennes bild av samma fråga. Frågorna utgår från de behov som alla ungdomar har, därför behöver intervjun anpassas så att den passar till just denna ungdom. Ett förslag är att sätta + (det fungerar bra) och – (det behöver bli annorlunda) för hur föräldern tycker om frågorna och 0 om de saknar betydelse, och skriva ner svar som är användbara för fortsatt arbete med familjen.

Hälsa

Vad fungerar och vad fungerar inte inom området ”hälsa”?
Grundläggande omsorg:

  • Ser du till att ungdomen får hälsosam kost? T ex finns det frukost hemma? Äter ni tillsammans på kvällar och helger, finns det mat att ta när han/hon kommer hem?
  • Har ungdomen en egen säng?
  • Behöver ungdomen särskild läkarkontakt eller annan sjukvård?
  • Har ni varit med ert barn på hälso- och tandvårdskontroller under uppväxten?

Säkerhet

  • Vet du något om ifall er ungdom brukar vara i riskfyllda miljöer? T ex på ställen där det finns droger, t ex på industriområden eller andra riskfyllda platser.
  • Har din ungdom utsatts för misshandel eller övergrepp? Om så, vad gjorde du då?

Känslomässig tillgänglighet

  • Är din ungdom ledsen ibland? Vad gör du då? Berätta!
  • Har din ungdom haft någon skada? Vad gjorde du då?

Stimulans

  • Pratar ni om frågor kring hälsan hemma? T ex vad som är nyttig mat? Hur mycket och när man äter? Hur mycket sömn man behöver per natt? Varför man behöver röra på sig och ha en god kondition?

Vägledning och gränser

  • Pratar du med din ungdom om kroppens utveckling, sexualitet och preventivmedel? Eller gör någon annan det? Vad vet du om hur välinformerad din ungdom är?
  • Hur mycket och ofta dricker ni alkohol i familjen? Är ni är goda förebilder?
  • Känner du oro för att din ungdom använder alkohol eller andra droger? I så fall ska en ADAD-test göras.

Stabilitet

  • Ser du som förälder till att din ungdom har regelbundna och konsekventa rutiner för måltider, hygien och sömn?

Utbildning

Vad fungerar och vad fungerar inte inom området ”skola och fritid”?
Grundläggande omsorg:

  • Går du på föräldramöten i skolan? Är du med på utvecklingssamtalen?
  • Pratar med på personal på skolan vid några andra tillfällen?
  • Hjälper du ungdomen med läxan?
  • Vet du vad ungdomen har i läxa varje vecka?
  • Har ungdomen skolväska, gymnastikkläder och annat som behövs i skolan?
  • Har din ungdom särskilt stöd i skolan? Finns det något som skolan förväntar sig att du som förälder ska göra i detta sammanhang?

Säkerhet

  • Hur kommer ungdomen till och från skolan? Tycker du detta är på ett säkert sätt?
  • Blir din ungdom mobbad i skolan? Om så, vad gör du åt detta?

Känslomässig tillgänglighet

  • Vad gör du när din ungdom gör framsteg i skolan? Hur visar du uppskattning?
  • Vem vänder sig din ungdom till vid svårigheter i skolan? När skedde det senast och vad var det om? Finns det fler exempel?

Stimulans

  • Hur gör du för att ge stöd och uppmuntran till din ungdom med skolarbetet? Hur ofta pratar ni om hur det går i skolan? Berättar din ungdom själv vad som händer under skoldagen? Frågar du vad som händer?
  • Vad gör du för att din ungdom ska lära nya saker? Kan vara att ge tips om böcker att läsa, Kan vara att lära hur man lagar sin cykel, Kan vara att lära hur man bakar en kaka, Kan vara i skolarbetet.

Vägledning och gränser

  • Vad tycker du själv om ungdomens skola? Hur tror du detta vad din ungdom tycker?
  • Hur är din inställning till skolans regler? Påverkar detta vad din ungdom tycker?
  • Behöver du ta något ansvar för att din ungdom kommer till skolan?
  • Vilka krav ställer du på vad ungdomen ska prestera i skolan? Hur vet din ungdom vad du tycker? Vad gör du om ungdomen inte presterar vad du förväntat?
  • Hur många timmar ser din ungdom på TV? Påverkar det läxläsning och sovtider?
  • Hur många timmar spelar din ungdom TV- eller dataspel varje dag? Påverkar det läxläsning och sovtider?

Stabilitet

  • Är ni som föräldrar överens om hur ni ska hjälpa er ungdom med skolarbetet?
  • Hur har du ordnat det i hemmet så att din ungdom både kommer till skolan och kan göra läxor hemma? Har du anpassat ditt liv i rimlig utsträckning så att din ungdom kan gå i skolan?

Känslo- och beteendemässig utveckling

Grundläggande omsorg:

  • Hur kan du som förälder möta din ungdom nu i tonåren?
  • Hur hanterar du humörsvängningar?
  • Hur gör du när ungdomen ibland vill vara liten och ibland vuxen?
  • Hur gör du för att inte släppa taget (att inte fördöma, stöta bort eller överge) om din ungdom?

Säkerhetsaspekter

  • Vet du var din ungdom är? Under skoltid och under fritid.
  • Är någon våldsam i familjen? På vilket sätt drabbar detta ungdomen? Hör eller ser ungdomen våldet i familjen? Hur pratar du med din ungdom om det som händer?

Känslomässig tillgänglighet

  • Finns det risk för att du inte kommer att finnas tillhands för din ungdom? Vet din ungdom hur det ligger till?
  • Är din ungdom ledsen, orolig eller rädd någon gång? Vad gör du då? Hur reagerar ungdomen på det?
  • Hur visar du att du inte tycker om vad din ungdom gör? Ger du kritik? Hur gör du för att ge konsekvenser på ett dåligt beteende? Hur ser du på bestraffning?

Vägledning och gränser

  • Hur gör du när din ungdom blir arg? ledsen? rädd? glad? förälskad? besviken? Behöver din ungdom hjälp för att hantera sina känslor?
  • Vilka regler har ni hemma?
  • Vad händer om man bryter mot dessa?
  • Hur gör du för att din ungdom ska följa de regler ni har och för att bete sig på rätt sätt?
  • Är din ungdom kriminell (känd av polisen) eller har ett kriminellt beteende (inte känt av polisen)? I så fall ska frågorna i ADAD-intervjun användas.

Stabilitet

  • Hur har din kontakt med ditt barn varit över tid? Har ni alltid träffats så som nu?
  • Vet din ungdom var han/hon kan få tag på dej på alla tider på dygnet?
  • Hur kan ni som föräldrar samarbeta kring frågor som rör er ungdom?

Identitet

Grundläggande omsorg:

  • Beskriv din ungdom och dennes förmågor!
  • Har din ungdom något funktionshinder? Om så, hur påverkar det hur din ungdom ser på sig själv?
  • Vilken sexuell läggning har din ungdom? Pratar ni om detta?
  • Hur klär sig din ungdom och vilken inställning har du till det? Vem betalar för kläderna
  • Vem bestämmer över klädseln?

Säkerhetsaspekter

  • Blir din ungdom trakasserad, mobbad eller utsatt för rasism? Utsätter din ungdom andra? Om så, hur hanterar du detta? Pratar ni om det?

Känslomässig tillgänglighet

  • Hur visar du att du tycker om din ungdom?
  • Vad tycker din ungdom om dej? Om sina andra föräldrar/vuxna? (Speciellt förälder av samma kön).
  • Finns det tillfällen när du är eller har varit stolt över din ungdom?

Stimulans

  • Hur visar din ungdom vad han/hon tycker? Hur reagerar du på det?
  • Vad vet du om ditt barns framtidsplaner?

Vägledning och gränssättning

  • Hur respekterar och hur tolerant är din ungdom mot andra människor?
  • Hur behandlar din ungdom andra familjemedlemmar?
  • Vilka familjetraditioner är viktiga i er familj?
  • Hur lär du din ungdom era kulturtraditioner?

Stabilitet

  • Hur ser du på din ungdom som en i familjen? Eller kommer din ungdom på besök/umgänge i din familj?

Familj och sociala relationer

Grundläggande omsorg:

  • Hur mycket tid om dagen/i veckan är ni tillsammans inom familjen? Hur mycket tid har du och din ungdom tillsammans?
  • Hur visar du att du gärna vill vara tillsammans med din ungdom? Hur svarar ungdomen på detta?

Känslomässig tillgänglighet

  • Vem berättar din ungdom känsliga saker för?
  • Hur gör du för att ungdomen ska känna förtroende för dej?
  • Kan du ”läsa av” din ungdom, d v s förstå när det ”är” något?

Stimulans

  • Känner du din ungdoms kamrater?
  • Träffas de hemma hos er?
  • Vilka släktingar och vänner till familjen träffar din ungdom?

Vägledning och gränssättning

  • Är du ett föredöme för din ungdom när det gäller relationer? Visar du hänsyn och respekt för andra? Blir du respekterad av andra? Har du relationer som varar länge
  • Behandlar ni var andra med respekt inom familjen? Hur är du aktiv i detta?
  • Respekterar din ungdom regler och överenskommelser i familjen? Behöver ungdomen hjälp med detta? Är det du som hjälper ungdomen med att hålla överenskommelser och regler?
  • Har ungdomen fritidsintressen? Finns det tid för dessa?
  • Har din roll som förälder ändrats på senaste tiden? (Ungdomen växer)
  • Har din ungdom vänner eller bekanta som inte du tycker är lämpliga? Hur hanterar du det?
  • Har ungdomen ett våldsamt sätt eller är ungdomen grym (elak) till sitt sätt? Hur hanterar du det?

Stabilitet

  • Sker det, eller har det varit stora förändringar i er familj?
  • Vilka personer är det som har ansvaret för din ungdom inom familjen?
  • Hur ofta tala de vuxna som har ansvaret för din ungdom med varandra?
  • Händer det att personer som ungdomen inte känner sover över hemma hos er?
  • Händer det att vuxna som ungdomen inte känner tar hand om ungdomen? (gäller nog mest ungdomar med särskilda behov)

Socialt uppträdande

Grundläggande omsorg:

  • Har din ungdom god hygien och är hans/hennes kläder hela och rena?
  • Vilket ansvar får din ungdom ta för kläder och utseende?

Stimulans

  • Vilket stöd behöver din ungdom för att utveckla sin självkänsla och få större säkerhet i sitt uppträdande?
  • Finns det några sociala aktiviteter som du gärna vill att din ungdom ska delta i?

Vägledning och gränssättning

  • Kan din ungdom umgås med andra och uppföra sig på ett bra och socialt sätt?
  • Är du en bra förebild för din ungdom i hur man bör uppföra sig?

Stabilitet

  • Är din ungdom accepterad av den närmaste omgivningen?
  • Har din ungdom bra kontakt och relation till grannar och myndigheter?

Att klara sig själv

Grundläggande omsorg:

  • Vem tar det huvudsakliga ansvaret för att familjen ska fungera?
  • Vem har det mesta praktiska ansvaret för att det finns mat hemma, maten blir tillagad, det blir städat o s v ?

Stimulans

  • Hur stort ansvar tar din ungdom i förhållande till ålder? Har detta förändrats?
  • Har din ungdom egna pengar? Hur kan han/hon ta ansvar för dessa?
  • Hur fattar ni beslut i er familj? I praktiska vardagsfrågor och i beslut över tid.

Vägledning och gränssättning

  • Hur mycket ansvar tar ungdomen? Hur mycket klarar han/hon av att ta ansvar för?
  • Hur klarar din ungdom trafiksäkerhet? Är du orolig för att något ska hända när din ungdom är ute i trafiken?
  • Hur säker känner du dej för att din ungdom kan bete sig säkert i andra sammanhang?

Frågor om lösningen på problemen

  • Hur stora är problemen för dig?
  • Vilket problem är viktigast att börja arbeta med?
  • Finns det dagar, stunder då det är bättre?
  • Om 10 på skalan står för när problemet är löst och 0 står för det värsta någonsin, var på skalan befinner ni er just nu?
  • Finns det något om din ungdom som du vill förmedla eller något som oroar dej särskild? Om ungdomens hälsa, utveckling, förhållande i familjen, relationer, eller något annat.
  • Hur skulle det se ut om du var nöjd?
  • Är det något du kan påverka?
  • Vad behöver du/ni hjälp med?
ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.