Kommunikation
I Helsingborg är kommunikation en drivande faktor till att staden är och upplevs som innovativ, modig och kreativ. Kommunikationsarbetet på socialförvaltningen ska bidra till att förvaltningen uppnår sitt mål och uppdrag. Men kommunikationen har också en viktig del internt där syftet är att stödja, driva och utveckla organisationens strategiska inriktning. Genom kommunikation vill vi främja öppenhet, dialog och delaktighet både utanför och inom förvaltningen.
Bra kommunikation kräver planering
Bra kommunikation kräver planering och framförhållning. Och ju tidigare vi får komma med i processen desto bättre blir slutresultatet. Kom gärna med ett uppdrag till oss när ni upptäckt ett behov utan att ha tänkt färdigt hur det ska kommuniceras. Det är då vi kan skapa något bra tillsammans.
Olika typer av stöd
Planera: Vi erbjuder stöd i form av rådgivning, analys och planering av olika kommunikationsuppdrag. Det handlar bland annat om att sätta kommunikationsmål, budskap, målgruppsanpassningar och kanalval.
Producera: I kategorin producera inryms det mesta som har med praktiskt stöd här och nu. Det handlar exempelvis om stöd med texter, webbuppdateringar, pressmeddelande och layout.
Paketera: I paketera ingår de mer komplexa uppdragen så som frågor kopplat till förändringsarbete, kulturförflyttningar och påverkansarbete.
Vi prioriterar kommunikationsuppdragen utifrån hur de hjälper förvaltningen att uppnå sitt uppdrag och mål.
Vi förhåller oss till lagar, regler och strategier
När vi arbetar förhåller vi oss till olika lagar, regler och strategier. Det handlar bland annat om GDPR, tillgänglighetsdirektivet, offentlighetsprincipen och stadens varumärkesstrategi.
Kommunikation i kris
Ibland kan kommunikation handla om att agera snabbt exempelvis vid kriser. Det kan handla om plötsliga händelser inom förvaltningen eller i staden. Vid en kris är någon av oss alltid redo när något behöver komma ut snabbt.
Kontakta oss
Har du några frågor är du välkommen att höra av dig till kommunikation.sof@helsingborg.se.