Lex Sarah, synpunkter, klagomål och avvikelser

Vi vill förbättra vår verksamhet och lära av varandra. Vi är alla ansvariga att se till att vår verksamhet håller en god kvalitet. Det är därför viktigt att vi synliggör och uppmärksammar de brister vi ser och rapporterar dessa för att kunna arbeta med förbättringar.

Tidigare utredningar och beslut

Klagomål och synpunkter

Socialstyrelsens föreskrift SOFS 2011:9 reglerar hantering av klagomål och synpunkter inom socialtjänsten. Socialtjänsten ska ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalitet. Detta gäller inte bara klagomål och synpunkter från invånare, utan även från myndigheter, föreningar eller andra samhällsaktörer. Inkomna klagomål och synpunkter ska sammanställas och analyseras för att förvaltningen ska kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamhetens kvalitet. Berörd verksamhet ansvarar för att utreda och åtgärda klagomålet eller synpunkten och rapporterar därefter via e-tjänsten.

Avvikelser

För att kunna utveckla och säkra kvaliteten i förvaltningens verksamheter är det viktigt att de brister som sker synliggörs och uppmärksammas för att kunna förebygga missförhållanden.

Detta kan ge värdefull information i arbetet med att säkra kvaliteten och vidareutveckla förvaltningens verksamheter. En avvikelse kan till exempel vara att det gjorts avsteg från bestämda rutiner. Berörd verksamhet ansvarar för att hantera och åtgärda avvikelser och rapporterar därefter via e-tjänsten.

Lex Sarah

Missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden som rör den som får eller kan komma i fråga för insatser inom socialförvaltningen ska rapporteras enligt lex Sarah. Som anställd på socialförvaltningen har du ett ansvar för det systematiska kvalitetsarbetet och har en skyldighet att rapportera fel och brister enligt lex Sarah.

Missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden är så pass allvarliga att det också är ett hot mot eller får konsekvenser för individens liv, säkerhet eller fysiska och psykiska hälsa. Det kan vara både en utförd handling eller att man inte har utfört en handling som resulterar i denna konsekvens.

Alla inkomna rapporter enligt lex Sarah utreds av förvaltningens lex Sarah utredare. Utredningen syftar till att klarlägga vad som hänt, varför det har hänt och vad som kan göras för att förhindra att någonting liknande händer igen. Om utredningen visar på ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för att ett allvarligt missförhållande kan uppstå ska det anmälas till Inspektionen för vård och omsorg.

Vid tveksamheter kontakta lex Sarah utredare.

Vänligen noterar att denna tjänst ska enbart användas internt av anställda inom socialförvaltningen.

Rapportera lex Sarah, synpunkter, klagomål och avvikelser här

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.