Samordnad individuell plan (SIP)
Bakgrund
I socialtjänstlagen (2 kap. 7 § SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (16 kap. 4 § HSL) finns en likalydande bestämmelse om att kommun och region ska upprätta en samordnad individuell plan när en enskild har behov av insatser som behöver samordnas. Bestämmelsen inbegriper även privata utförare som kommun och region har avtal med.
Paragrafen säger:
När den enskilde har behov av insatser både från socialtjänsten och från hälso- och sjukvården ska kommunen tillsammans med Regionen upprätta en individuell plan. Planen ska upprättas om kommunen eller Regionen bedömer att den behövs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda, och om den enskilde samtycker till att den upprättas.
Arbetet med planen ska påbörjas utan dröjsmål. En SIP ersätter inte skyldigheten att upprätta genomförandeplan/vårdplan enl. SoL/LSS och HSL men kan vara ett komplement till dessa.
Detta innebär rent konkret att om du som anställd inom socialtjänsten ser ett behov av samordnade insatser eller om du träffar en klient som uppger sig behöva samordnade insatser ska du i din profession initiera en SIP.
En del av syftet med SIP är att tidigt erbjuda tidiga insatser, detta innebär att en invånare inte behöver vara aktuell på Socialförvaltningen för vi ska komma på SIP, detsamma gäller regionen.