Alla idéer är värdefulla

Alla idéer är goda idéer – så resonerar vi på socialförvaltningen. Vi gör ingen skillnad på om en idé är en innovation eller verksamhetsutveckling, så länge den kan skapa verkligt värde. Och det vet vi först när idén blivit ordentligt utforskad!
Man kan säga att ju mer radikal en idé är, ju mer innovativ är den. Mindre utvecklingsarbete kan ofta genomföras med rådande förutsättningar och resurser, medan innovationsarbete kräver mer omfattande samverkan, processer och stödresurser. En innovation kan vara ett nytt arbetssätt, en ny organisering eller en ny tjänst. Men den behöver också skapa ett faktiskt värde och göra nytta i ordinarie verksamhet.
Tjänsteinnovation – i invånarens tjänst
Tjänsteinnovation innebär att vi utvecklar värdeskapande tjänster tillsammans med och för dem som ska använda dem – våra invånare/klienter. För att garantera att tjänsten utformas på bästa möjliga sätt involverar man på vägen de invånare, medarbetare och andra intressenter som berörs eller påverkas av idén.
Tjänstedesign är ett arbetssätt som används för att förstå och kunna utgå från invånarens perspektiv vid utvecklings- och innovationsarbete. På Socialförvaltningen har vi en anställd tjänstedesigner som kan stötta i det här förhållningssättet med metoder och annat.
Mer om metoder i tjänstedesign här
Stadens innovationsmodell
Stadens innovationsmodell visar vägen från idé till implementerad innovation. Innovationsmodellen består av fyra steg: utforska, testa/lär, skala upp och utvärdera/följ upp. I menyn till vänster finns en guide med information om de olika stegen i modellen, hur man går tillväga och vilket stöd man kan få på vägen.

I Helsingborg stad pågår många innovationsinitiativ. För att skapa en överblick över stadens innovationsinitiativ har man byggt upp en plattform med stadens alla pågående och avslutade eller uppskalade innovationsprojekt, stödfunktioner och stödmetoder.
Mer om innovation i Helsingborg finns här.
Alla innovationsprojekt inom socialförvaltningen hittar du här.