Digital ingång

Varför är det viktigt?​​

I invånarresan uttryckte många invånare att de inte ansöker om stöd från oss eftersom de inte vet vilket stöd som finns att få. De vill själva kunna ta del av utbudet och välja vad de tror skulle hjälpa dem. Om detta ska bli verklighet och vi ska nå dit där invånare söker hjälp tidigt och där de får mer makt att bedöma vad som vore bra för dem behöver vi presentera vårt utbud på ett bättre sätt än vad vi gör idag. Dagens hemsida bygger t ex mer på att vi lagt ut information om oss än på att en invånare snabbt ska hitta till den hjälp personen söker.

Vad lärde vi oss?​​

Vi behöver göra detta tillsammans med andra förvaltningar eftersom invånaren inte känner till och ska behöva ta hänsyn till den interna ansvarsfördelningen mellan olika förvaltningar eller inom olika förvaltningar. För invånaren ska det vara enkelt, en väg in. Vi har omvärldsbevakat och tittat på hur andra gör och byggt några prototyper som vi testat. Vi har även gjort en effektkarta där vi identifierat olika personers behov i den digitala ingången till exempel att jag söker efter vad som finns för hjälp att få för någon annans räkning, jag kanske vet vad som finns och vill ansöka om den hjälpen digitalt, jag kanske vill komma med ett förslag eller klaga. Vår tanke är att den digitala ingången ska erbjuda digitalt stöd inom så många områden som möjligt och att detta så långt det är möjligt ska tillgängliggöras för invånarna utan krav på beslut om bistånd. Det ska presenteras mer som service som erbjuds alla invånare. En social tjänst som är gratis och tillgänglig för alla.

Vad borde nästa steg vara?​

​Nästa steg är att fortsätta bygga den digitala ingången. Vi behöver fortsätta utforska vilket digitalt stöd som finns inom olika områden och om det inte finns stöd borde vi ha en marknadsdialog för att hitta företag som är beredda att utveckla det som invånarna har behov av. Hela idén behöver förankras internt i organisationen. När man gör en ny utsida behöver även insidan förändras. Vi tror att våra kollegor skulle se ungefär detsamma som vi om de hade gjort samma resa. Det är viktigt att alla känner ett engagemang för förändringen och får vara med på resan.

Vem borde involveras?​

​Invånarna bör involveras i alla steg vi tar.

Medarbetarna på förvaltningen behöver engageras och få arbeta med ”sin del” i den digitala ingången.

Andra förvaltningar som berörs är till exempel arbetsmarknadsförvaltningen och vård och omsorgsförvaltningen.

Stadsledningsförvaltningen- kommunikationsavdelningen och digitaliseringsavdelningen.

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.